Gründeren bak Remarkable: – Ingen trodde på oss

Den mediesky supergründeren Magnus Wanberg (36) konkurrerer mot verdens største tech-firmaer.

  • Marit Sunnanå Aalrust
  • Signe Dons

– Det er så mange som spør: «Hvordan turte du?» Det forstår jeg ikke. Bratte fjell i Lofoten er skummelt. Å slutte i en god jobb og bruke sparepengene sine på en umulig idé er ikke farlig. Hva er det verste som kan skje, liksom? Hvis du ikke er dumdristig og tar opp masse lån, er det ingen risiko, ikke i Norge. Her har vi et system som plukker deg opp igjen.

Magnus Wanberg sitter tilbakelent i nyoppussede Villa Biermann på toppen av Grünerløkka i Oslo. Gründeren av det digitale lese- og skrivebrettet Remarkable, som konverterer håndskrift til tekst, har to hull i sokkene. Ett på hælen og ett under høyre fot. Han spjæret buksen på vei til barnehagen. Han forklarer det litt lavt, som om han skjemmes. Men den lave stemmen skyldes nok at han snakker til en journalist. Det pleier han ikke å gjøre, Wanberg takker som oftest nei til personintervjuer. Han kaller det forstyrrelser, liker ikke oppmerksomheten.

Derfor er ikke navnet hans godt kjent. Hvis vi ikke visste bedre, kunne vi bli lurt av de hullete sokkene. Men løfter vi blikket over de eksklusive trebordene inne i Villa Biermann, ser vi et norsk selskap som har klart noe få nordmenn har gjort før dem: å få et teknologisk forbrukerprodukt ut på verdensmarkedet, og det med suksess.

Les hele saken med abonnement

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    – En ramp med glimt i øyet

  2. Betalt innhold

    Kampen om podkasttronen

  3. Altor på oppkjøpsjakt etter teknologiselskaper: – Jeg er overrasket over hvor få som er norske

  4. – Det har bare eksplodert

  5. Regjeringen frister teleselskapene med byttehandel: Tilbyr 560 mill. i rabatt mot bedre distriktsdekning

  6. Clubhouse forbudt i Kina