Toyota Norge fikser flere kollisjonsputer: Har tilbakekalt 14.000 biler

Toyota har tilbakekalt over 14.000 biler i Norge for å fikse kollisjonsputer. På seks år er rundt 120.000 Toyotaer tilbakekalt i Norge.

TILBAKEKALLER BILER: Toyota har tilbakekalt over 14.000 biler for å reparere kollisjonsputer, etter en rekke tidligere tilbakekallinger. Slik ser en utløst kollisjonspute fra japanske Takata ut. Bildet er fra en 2007 Dodge Charger.

Foto: Rebecca Cook Reuters
Publisert:

Tidligere i år varslet Toyota Norge tusenvis av kunder om at bilene deres må tilbakekalles for å fikse kollisjonsputer med feil.

I likhet med andre bilfabrikanter har bilprodusenten gradvis tilbakekalt og skiftet ut tusenvis av kollisjonsputer i løpet av de siste årene.

Det skjedde som ledd i en av verdens største tilbakekallingskampanjer, i kjølvannet av at japanske Takata hadde levert millioner av kollisjonsputer med alvorlige feil.

Det var DinSide som først omtalte Toyotas seneste tilbakekallinger i Norge. Kundene det gjelder ble ifølge Toyota Norge varslet allerede for flere måneder siden.

– Tilbakekallingen skjedde allerede i januar, og kundene er allerede varslet, skriver bilprodusenten i en epost til E24.

Denne tilbakekallingen gjelder følgende modeller:

  • 5.529 biler av modellene Auris og Yaris, produsert fra 2011 til 2013
  • 8.735 biler av modellene RAV4, Yaris og Hilux, produsert fra 2015 til 2018

Dette er feilen

Det japanske firmaet Takata har vært verdensledende på kollisjonsputer, men mange millioner puter er produsert med feil som gjør at metall- og plastbiter fra utløsningsmekanismen kan treffe bilførere eller passasjerer når de utløses.

I tillegg til Toyota har tilbakekallingene rammet en rekke andre produsenter, som BMW, Fiat Chrysler, Ford, Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan og Subaru.

Toyota Norges første tilbakekallinger av biler begynte i 2013.

Noen airbager har også hatt en feil som gjør at de kan utløses av seg selv, men i dette tilfellet er det ikke snakk om en slik feil. Ifølge Toyota Norge er det snakk om en feil som bare gjelder hvis airbagen blir utløst.

Toyota opplyser til E24 at rundt 120.000 av selskapets biler så langt er blitt tilbakekalt i Norge, og at over halvparten av disse er fikset så langt.

For tre år siden var det til sammenligning blitt tilbakekalt rundt 70.000 Toyota-biler i Norge.

Det finnes totalt rundt 300.000 Toyotaer her i landet, ifølge selskapet.

Derfor skjer det

Ifølge Toyota vil kollisjonsputene som nå skal fikses ikke bli utløst av seg selv slik som har skjedd med andre typer kollisjonsputer tidligere. Utfordringen med de putene det gjelder nå er at de potensielt ikke fungerer som de skal ved kollisjoner.

  • Bilene tilbakekalles fordi tennmiddelet (ammoniumnitrat) i kollisjonsputen kan tiltrekke seg fuktighet over tid, og og derfor brenne med feil hastighet
  • Det er derfor fare for at trykket i avfyringsbeholderen blir for høyt
  • Beholderen kan revne og slynge løse metallpartikler mot personen på den siden hvor kollisjonsputen utløses

Opp mot 100 millioner biler

Ifølge Consumer Reports er 19 forskjellige bilprodusenter rammet av feil på kollisjonsputene, og det gjelder særlig biler produsert mellom 2002 og 2015.

Bare i USA er 41,6 millioner biler omfattet av skandalen, og totalt skal opp mot 100 millioner biler være omfattet, ifølge Reuters. Nyhetsbyrået skriver at 16 personer bare i USA skal være døde etter ulykker med de aktuelle kollisjonsputene fra Takata, og 290 skal være skadet.

Den amerikanske veisikkerhetsmyndigheten NHTSA skriver i en rapport fra desember at bilene med de mest alvorlige feilene i stor grad har blitt reparert først, men at det fortsatt gjenstår mange millioner biler som må fikses.

Her kan du lese mer om