Forbrukerrådet om taxi-utfordrerne: - Om du betaler svart, er du fritt vilt som forbruker

Forbrukerrådet kan ikke kvalitetssikre samkjøringstjenester som Haxi.

ADVARER: Forbrukerrådets fagdirektør for samferdsel Anne Haabeth Rygg advarer generelt mot å betale svart.

Kjell Håkon Larsen
  • Om du har tips eller innspill til denne saken, ta kontakt her.
  • Sigrid Moe
Publisert:,

Både i Norge og utlandet ulike former for samkjøringstjenester vokst i løpet av det siste året.

Ikke regulert

Uber er den største internasjonalt, og i Norge er det uorganiserte Facebook-grupper og appen Haxi som har fått mest oppmerksomhet.

Haxi-appen tilrettelegger for at sjåfører og passasjerer kommer i kontakt ut fra geografi og behov.

Tjenestene blir ikke regulert, og eventuell betaling skal være en avtale mellom sjåfør og passasjer.

Les også

Haxi-gründeren: - Hvis politiet mener at det vi gjør er ulovlig, så er det bare å ta kontakt

Usikker på omfang

Forbrukerrådet er oppmerksomme på at det vokser frem tjenester som innebærer delingsøkonomi, men vi har ikke undersøkt fenomenet og er usikre på omfanget av denne typen tjenester.

- Vi kan ikke kvalitetssikre denne type tjenester. Det er opp til folk å vurdere sikkerheten. Det bør alle gjøre. Det er fornuftig å vurdere sikkerheten også når du kjører vanlig taxi, sier Forbrukerrådets fagdirektør for samferdsel, Anne Haabeth Rygg, til E24.

Advarer

Forbrukerrådet advarer generelt mot svart arbeid.

- Betaler du svart, er du ikke beskyttet av lov eller standardvilkår, og du er fritt vilt som forbruker, sier Rygg.

Forbrukerrådet synes ikke at det er overraskende at slike tjenester vokser frem.

- Vi opplever at delingstjenester kan ha en funksjon for folk som opplever store problemer i trafikken. For mange er det rasjonelt å finne andre måter å komme seg frem på når tog eller buss står. Vi har nettopp hatt en sommer med stor frustrasjon blant kollektivreisende i deler av landet. Det er rasjonelt å være flere i hver bil, men det er viktig at folk vet hvem de sitter på med og vurderer sikkerheten, sier Rygg.

Les også

Uber tilbyr studenter flyttehjelp

Rapport

I fjor kom Forbrukerrådet med en rapport om den regulerte taxinæringen,
der de hadde flere punkter som bransjen kan ta tak i for å gjøre sine tjenester mer attraktive for kunder.

- Vi synes generelt det er for vanskelig å finne ut hva prisen for en taxitur er, og kunder opplever utrygge situasjoner. Hvis de behandles dårlig får det sjelden konsekvenser. Vi vil ha en helt ny organisering av taximarkedet, slik at vi får en bransje som styres av kundenes ønsker, og ikke taxieiernes ønsker, sier Rygg.

Haxi

Haxi-gründer Aleksander Soeder sier at de ikke ønsker å oppfordre sjåfører til å bryte norsk lov.

- Hvis politiet mener at det vi gjør er ulovlig, så er det bare å ta kontakt. Kontaktinformasjonen står på våre nettsider, men vi har ikke hørt fra dem ennå, sier Soeder.

Selskapet ble tidligere i år anmeldt, men de har ikke hørt noe fra politiet ennå.

- Det som skjer nå, er en endring i forbrukernes forventninger til pris, teknologi og tilgjengelighet. Vi opplever stor vekst fordi vi eksperimenterer med disse elementene, i motsetning til tradisjonell taxi, sier Soender.

Les også:

Satser 600 mill. på internasjonal skyss-tjenesteLondons drosjesjåfører protesterer mot mobilappDenne tjenesten gjør drosjer «overflødige»Taxiforbundet: – Ikke vanskelig å klageNorske drosjer tar blodpris i forhold til Sverige og DanmarkKonkurransetilsynet ønsker flere og billigere taxier

Her kan du lese mer om

  1. Uber
  2. Forbrukerrådet

Flere artikler

  1. - Taxiforbundet angriper problemet på feil måte

  2. - Hvis politiet mener at det vi gjør er ulovlig, så er det bare å ta kontakt

  3. Kontroversiell skysstjeneste lanserer betalingsløsning

  4. Annonsørinnhold

  5. - Vi har mye å lære av måten Haxi gjør ting på

  6. Norgestaxi vil vise at de ikke er «sidrumpa»: Åpner for appbetaling