Kampen om luften

Hydrogenfly-gründere fra California drømmer om det norske kortbanenettet

Det amerikanske selskapet ZeroAvia så tidlig mot Norge for å lykkes med små hydrogenfly. – Vi er i dialog med Nel, Hexagon, Widerøe og Avinor, og vurderer å sende inn søknader til Enova og Innovasjon Norge.

POTENSIELL NEL-PROPELL: Det amerikanske selskapet ZeroAvia tester sitt hydrogen-baserte drivverk på et propellfly av typen Piper M-class i USA. Planen er å skalere opp teknologien og bygge infrastruktur for produksjon og fylling av grønn hydrogen på flyplasser i blant annet Norge, der ZeroAvia er i kontakt med den børsnoterte hydrogenprodusenten Nel og flere andre aktører.

ZeroAvia
  • Eirik Billingsø Elvevold

Det sier gründer og toppsjef Val Miftakhov på telefon fra California.

Les hele saken med abonnement

Flere artikler

  1. Airbus tar en u-sving: Vil ha hydrogenfly i luften innen 2035

  2. Avinor-sjefen: Glad for at Norwegian ikke kutter i Norge

  3. Betalt innhold

    Fylket vil kreve nullutslipp på lokalfly fra 2024

  4. Dårlig nytt for elfly-optimistene: Nytt fly ikke klart før 2030-tallet

  5. Widerøe-konkurrent mener markedet er tøft: – Krever beinhard kostnadskontroll

  6. Erna Solbergs klimaplan vil trolig gi dyrere flybilletter: – Vil helt klart slå ut