Kampen om luften

Hydrogenfly-gründere fra California drømmer om det norske kortbanenettet

Det amerikanske selskapet ZeroAvia så tidlig mot Norge for å lykkes med små hydrogenfly. – Vi er i dialog med Nel, Hexagon, Widerøe og Avinor, og vurderer å sende inn søknader til Enova og Innovasjon Norge.

POTENSIELL NEL-PROPELL: Det amerikanske selskapet ZeroAvia tester sitt hydrogen-baserte drivverk på et propellfly av typen Piper M-class i USA. Planen er å skalere opp teknologien og bygge infrastruktur for produksjon og fylling av grønn hydrogen på flyplasser i blant annet Norge, der ZeroAvia er i kontakt med den børsnoterte hydrogenprodusenten Nel og flere andre aktører.

ZeroAvia
  • Eirik Billingsø Elvevold

Det sier gründer og toppsjef Val Miftakhov på telefon fra California.

Les hele saken med abonnement

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Airbus tar en u-sving: Vil ha hydrogenfly i luften innen 2035

  2. Avinor-sjefen: Glad for at Norwegian ikke kutter i Norge

  3. Betalt innhold

    Fylket vil kreve nullutslipp på lokalfly fra 2024

  4. Dårlig nytt for elfly-optimistene: Nytt fly ikke klart før 2030-tallet

  5. Widerøe-konkurrent mener markedet er tøft: – Krever beinhard kostnadskontroll

  6. Betalt innhold

    Børsprofil: Nels neste kjempemarked kan være i ferd med å våkne