Facebook kvitter seg med konsulentselskap etter avsløring

Facebook skal ha brukt konsulentselskap til å spre falske og negative nyheter om motstandere, nå kutter de alle bånd etter New York Times-avsløring.

Foto: Charles Platiau Reuters
Publisert:

Etter en stor avsløring i New York Times torsdag, melder Facebook at de har kuttet bånd med et konsulentselskap de brukte til å spre negative og falske nyheter om konkurrentene Google og Apple.

Artikkelen handlet om hvordan Facebook håndterte Russlands involvering i det amerikanske valget, og at selskapet lenge ignorerte saken internt, før de ble presset av politikere på tematikken.

Konsulentselskapet Definers Public Affairs ble også brukt til å diskreditere aktivister som kritiserte Facebook for deres håndtering av Cambridge Analytica-saken og Russlands påvirkning av valget.

Les også

New York Times: Facebook kjørte kampanje mot konkurrenter

Avtalen mellom Definers og Facebook ble sagt opp onsdag kveld, ifølge kilder New York Times har snakket med, som også forklarer at Mark Zuckerberg og annen toppledelse i Facebook ikke visste hva selskapet drev på med.

Facebook nekter for at de visste at konsulentselskapet spredte falske nyheter.

- Visste om innblanding

I en lang artikkel viser New York Times hvordan Facebook visste om russisk innblanding, selv da Mark Zuckerberg avviste tanken om Facebook kunne blitt brukt til å påvirke utfallet av presidentvalget i 2016.

Når Donald Trump på Facebook tok til orde for å utestenge alle muslimer fra USA, mente mange kritikere at det var en rasistisk ytring og dermed i strid med Facebooks egne retningslinjer.

Saken viser hvordan selskapet var mer redd for Trumps supportere enn kritikerne, og lot innlegget stå.

En bred og kostbar lobbykampanje ble satt i gang for å kjempe mot kritikere, etter russisk innblanding og påstander om falske nyheter.

Aksjeras

Facebook-aksjen nådde sitt foreløpige toppunkt 25. juli i år. Siden har aksjen rast over 30 prosent.

Det største fallet skjedde etter et skuffende resultat i andre kvartal, men også meldingen i september om et sikkerhetsbrudd som kan ha ført til at informasjon om flere titalls millioner brukere har kommet på avveie, har trukket i negativ retning for Facebook-aksjen.

I tredje kvartal tjente selskapet riktignok mer enn ventet.

Men antallet brukere økte mindre enn ventet, til 1,49 milliarder daglige aktive brukere.

Les også

New York Times: Facebook kjørte kampanje mot konkurrenter

Les også

Facebook-kontoer stengt før USA-valg

Les også

– En lang vei å gå

Her kan du lese mer om