Maksimum Mini

Tidens kraftigste Mini er latterlig dyr og morsom.

  • Morten Abrahamsen
  • Ole Martin Skaug
Publisert:

BMW har siden starten av dette årtusenet laget noen av de aller morsomste småbilene med Mini. Etter hvert har de dratt til mer og mer og når den siste generasjonen, som kom i fjor, nå presenterer John Cooper Works-utgaven, snakker vi selvsagt om den desidert kraftigste Minien gjennom tidene.

Under panseret har de den samme enheten man finner i Cooper S, en helt ny toliters motor, som i JCW-en yter smådrøye 231 hestekrefter, 39 hester mer enn det er i Cooper S. Og det i en bil som er 387 centimeter lang og under 1,3 tonn tung.

Mer bilstoff på E24 BIL

Det har blitt noe man må kunne kalle en hyper-småbil. Som knapt har noen konkurrenter. Den eneste som kan by på like mye motor er Audi S1, men den har firehjulstrekk og er hakket mer polert i kjøreegenskaper og opplevelse.

(Saken fortsetter under bildet)

KOSTBAR: Mini JCW har 40 hestekrefter mer enn Cooper S, og er over 100.000 kroner dyrere.

Det betyr dog ikke at Mini JCW er en rodeo-hest. Den elektroniske differensialen kontrollerer forhjulstrekken så det ikke blir rot og episke understyringsnivåer hver gang man gir fullt gasspådrag. På tørr asfalt er det grepet veldig godt. Den nye Mini-en er litt større enn tidligere og det har gitt bilen enda bedre kjøreegenskaper.

Ryddig oppsett

At den har est litt ut betyr flere ting. At den ikke lenger kler Mini-navnet i Alec Issigonis ånd. Samtidig så har selve oppsettet blitt veldig ryddig. Den er fortsatt hard, men ikke slik som tidligere da man måtte lete etter løse kroppsdeler etter endt tur. På dårlig vei kan det blir vel brutalt, ikke minst på 18-tommers hjul, men den tåler samtidig mer slag, blir mer retningsstabil og tåler mer fart uten at man risikerer at den blir helt sprettball.

(Saken fortsetter under bildet)

BEDRE ENN NOENGANG: Den nye og større Minien gjør at bilen har et bedre og mindre beinhardt understell. Kjøregengeskapene har aldri vært bedre i en Mini.

Man må være en spesielt kjedelig person om man ikke finne en barnslig glede i å sende denne lille bilen rundt svinger mens det popper og spraker fra eksosanlegget. Den nye motoren er større enn den gamle på alle mulige måter og har krefter fra bunn til topp.

Bilen her er utstyrt med en automatgirkasse, kanskje ikke førstevalget for den asketiske entusiasten, men det skal sies at den fungerer veldig bra. Setter man den i manuell, er skiftene raske, langt raskere enn det man klarer med en girspak. Den girer heller ikke opp om man går i turtallsperra.

Tant og fjas innvendig

Men det er noen ting som gnager litt. For det første synes jeg den nye generasjonen har mistet litt av det kompakte og fine ytre. Nå er fronten for lang, det blir et overheng som proporsjonsmessig ikke klaffer. Kanskje har rett og slett Mini sluttet å være mini?

Innvendig er også moroa litt over for min del. Det var gøy på en litt tøysete måte da den kom, nå er det mer irriterende med den surrete og fjasete designen. Dette til tross for at de faktisk har ryddet litt opp siden forrige generasjon. For det er fortsatt et salig kaos med klokker og knapper i diverse former og fasonger. Her håper jeg de finner på noe nytt og mer hensiktsmessig ved neste korsvei.

(Saken fortsetter under bildet)

KAOS: Innvendig er det en videreføring av de forrige utgavene. Det føles mer kaotisk enn artig.

Prismessig er det heller ikke så lett å si at dette er fornuftige saker. Bilen starter på 440.000 og den vi prøvde kostet 570.000 ferdig utstyrt. Det er en drøy sum. For at det skal gi noen mening må man se på det som en sportsbil med et snev av praktikalitet. Den har bakseter og et bagasjerom som rommer mer enn en toalettmappe. Den er 300.000 billigere enn en Porsche Cayman med noenlunde samme prestasjoner. Jeg skal ikke påstå at Mini JCW er en bil på helt samme hylle, men det gir i hvert fall en pekepinn om at det kan gå an å rasjonalisere et kjøp.

Les også

Nå har BMW brutt alle tabuer

Les også

Unødvendig mega-Mini

Les også

Når størrelsen teller

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Mini som bør hete Medium

  2. En perfekt 911

  3. Sportsbil med stor S

  4. Årets beste bilopplevelser

  5. Audi med en råtass