Kompromisser i luksusklassen

Hvis man aksepterer et lite bagasjerom og et ganske annet forbruk enn det står i brosjyren, så er denne Mercedes-Benz SUV-en til nær én million et godt kjøp.

STORE SAKER: Mercedes-Benz er inne i et bokstavbytte, og den store luksus-SUVen som tidligere var kjent som ML, heter nå GLE. Importøren regner med å levere rundt 250 av plugin-hybriden neste år, noe som vil være halvparten av alle GLE som leveres i Norge. De 50 som var kvoten i år, ble solgt den dagen de åpnet for salg.

Morten Abrahamsen
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

For ikke lenge siden var det en litt røslig V6-diesel som var de store SUVenes standardmotorisering. I år har dette blitt erstattet av bensinhybrider med lademulighet. Alle produsentene har kommet, eller kommer straks med, en drivlinje bestående av to motorer til disse bilene.

Det som er felles for dem er at effekten er langt høyere enn dieselversjonene de fleste gikk for tidligere, og at utslipp og forbruk er langt lavere. Avgiftsmessig treffer de i nærheten av blinken i Norge. Denne utgaven av Mercedes-Benz sin GLE, tidligere kjent som ML, har en samlet effekt på 442 hestekrefter. Den sterkeste GLE, ser man bort fra AMG-utgaven, uten hybriddrivline er 500 med sine 435. Prismessig skiller det vel 500.000 mellom disse to versjonene, i hybriden 500e sin favør.

TERSKEL: Batteriene tar plass. Det er uvanlig og oppleve en solid terskel når man åpner bakluken. Plassen som er igjen er svært begrenset bilstørrelsen tatt i betraktning. For øvrig blir avgiftene på bilen 110.000 lavere fra 2016.

Morten Abrahamsen

Nå skal det sies at den minste dieselen ligger nær 200.000 under GLE 500e, men den har ikke engang halvparten så mange hestekrefter. Ikke så rart at Mercedes i Norge selger det de kan få tak i av 500e.

Ikke bare solskinn

Så alt er bare solskinn og nystekte pepperkaker med GLE 500e? Selvsagt ikke.

Den har akkurat de samme problemene som de andre bilene bygd over samme lest. Forrige uke testet vi en BMW X5 med en tilsvarende drivlinje og Mercedes sin GLE presenterer en lignende opplevelse. Faktisk er har det blitt enda mer trøblete på noen felt i Mercedesen.

For hvor skal man gjøre av batterier og den ekstra motoren? Hos Mercedes har man ikke klart å skjule disse elementene særlig godt. Første gang man tar opp bakluken er det lov å bli litt paff. GLE er en svær bil, hvor noe av luksusen kommer av at man har rikelig med innvendig plass og et bagasjerom som tar unna. Det siste har de virkelig måttet ofre her. For ikke bare tar batteriene all plass under gulvet, slik at de tar all dybde i bagasjerommet, gulvet er nemlig betydelig hevet.

SMOOTH: I kupeen er det velkjent Mercedes-Benz kvalitet. Samtidig så føles det ikke helt moderne lenger, og S-klasse og den kommende E-klasse løfter nivået betraktelig. Det vil nok spre seg til nye andre nye modeller når de kommer.

Morten Abrahamsen

Her har det forsvunnet bagasjekapasitet på drøyt 200 liter, og man sitter igjen med magre 480 liter, det er mindre enn i en CLA Shooting Brake.

Mer bilstoff på E24 BIL

Det er omtrent det samme man får i en X5 40e, men det er en sentral forskjell på disse to bilene. Hos BMW har man nøyd seg med en fire sylindret motor på 211 hestekrefter, hos Mercedes har de vært rausere, under panseret er den en V6 på kraftige 333 hester. Det er et ikke ubetydelig poeng, for elmotoren har en maks rekkevidde på noe under tre mil, med andre ord vil forbrenningsmotoren være noe man er i kontakt med svært så ofte.

Høyt forbruk

I BMW-en ble forbruket skyhøyt. En åpenbar grunn er at bensinmotoren må jobbe med en tung bil, som blir svært tung med batteripakke og elmotor i tillegg. Vi tenkte at det faktisk kunne blitt lavere om motoren var sterkere, rett og slett fordi den ikke må slite like mye med å skyve alle kiloene. Og Mercedesen er i utgangspunktet enda tyngre og med eltilbehøret ender GLE på temmelig massive 2,4 tonn.

RØSLIG: GLE er en stor bil. Den er 482 centimeter lang, 194 bred og 180 høy. Bakkeklaringen er på 20 centimeter, men den har ikke et fullverdig offroadprogram. Ikke det at noen av eierne kommer til å savne det.

Morten Abrahamsen

Teorien om at større motor ville senke forbruket viste seg å ikke holde vann. For her klarte vi å runde et snitt på over 1,2 liter per mil. Dette kunne nok vært reddet en smule inn om den hadde ladet da den sto plugget inn en hel natt. Hvorfor den ikke gjorde det, er det bare en eller annen elektrisk gremlin som vet.

Følg E24 BIL på Instagram

Den ble aldri kjørt videre hardt, men med takgrind. Det gjør at man, så vidt jeg vet, kan legge til rundt ti prosent forbruk, men det er fortsatt høyt.

Så det blir det samme igjen. En slik bil er først og fremst en mulighet til å dukke unna et stort kakestykke med bilavgifter. Forbruket er kun lavt for korte turer med fulladet batteri, og man må akseptere bagasjeplass av en helt annen klasse enn bilens ytre tilsier.

V6: Forbrenningsmotoren er den samme som man finner i GLE 400. Snedig nok koster den 100.000 mer, siden den ikke har en ekstra elmotor.

Morten Abrahamsen

Man får samtidig en svært sprek bil. Når de to motorene aktiviseres går null til hundre unna på 5,3 sekunder, ifølge brosjyren, og det er ekstremt kjapp til en så stor bil å være. Samtidig er det ikke en særlig sportslig bil. Styringen er temmelig nummen og den solide vekten preger kjøreopplevelsen. Dette gjør på den annen side bilen til en svært komfortabel affære.

Behagelig

Motorvei-cruising er en lek. Det er nesten så det er rekreasjon å flyte av gårde med en GLE. Førermiljøet er av høy klasse og når man har vent seg til den høye og litt rett-opp-og-ned sittestillingen kan man seile mange mil før det er noen vits i å strekke på beina. Selv i den hardeste dempersettingen er det trivelig. Bilen blir stram uten at komforten forsvinner. Styringen blir også litt fastere i fisken i denne settingen.

IKKE HELT SOM PLANLAGT: Vi bommet ganske kraftig på de oppgitte forbrukstallene. Skal man være i nærheten må det kjøres ganske mye elektrisk, og med en rekkevidde på snaut tre mil lydløst, er ikke det så lett å få til.

Morten Abrahamsen

Som en svær luksus-SUV spiller Mercedes-Benz GLE ball med de beste, og med denne drivlinjen byr den i tillegg på noe langt sprekere enn sine konkurrenter. Prismessig lander den omtrent likt med Audi Q7 e-tron og Volvo XC90 T8, men et par hundre tusen over den tammere X5en.

Til tross for den trivelige mengden med bilavgifter er det fortsatt en kostbar bil, samtidig så ligger den en halv million under GLE 500 med kun bensinhestekrefter og lavere effekt. Den selgeren som klarer å selge en GLE 500 uten elmotor er i verdensklasse.

Les også

Mercedes-modell med nytt navn etter 20 år

Les også

Mercedes skal utvide produksjonen i Finland

Les også

Stor etterspørsel: Mercedes utvider V8-kapasiteten

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Lav avgift - høyt forbruk

  2. Mercedes' nye SUV: Til forveksling lik de andre

  3. Lavt forbruk, men ingen elfordeler

  4. For baksetesjåføren

  5. Audi med en råtass