Norske medier selger flere annonser - for første gang på ett år

Vinden har snudd i det norske reklamemarkedet.

NETTVINNER: Digitale medier får stadig større del av annonsørenes budsjett. Men ingen selger annonser for mer enn papiravisene.

Erlend Aas
  • E24
Publisert: Publisert:

I det andre kvartalet i 2013 har vi en vekst på 1,7 prosent i følge analysebyrået IRMs rapport.

Reklamemarkedet omsatte for 5,2 milliarder kroner i andre kvartal 2013. Det er opp 1,7 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

Oppturen kommer etter fire kvartaler med tilbakegang.

- Reklamemarkedet er igjen i pluss og det med ettertrykk. I de tre største kategoriene – dagspresse, internett og TV ser vi at opphentingen er bedre enn ventet. Dagspressen går noen prosentenheter bedre enn forventet samtidig som kurvene for både internet tog TV peker kraftig oppover, sier Madeleine Thor, daglig leder i IRM, i en melding.

Nettannonseringen fosse frem

Internett fortsetter å vokse ufortrødent og veksten er på nær 11 prosent. Det ble et sterkt kvartal for søkeordsmarkedsføring. Også rubrikkannonsering på nettet viser tosifret vekst og merkevare hadde en vekst på 6 prosent. Nytt for andre kvartal er at IRM nå også har tall for Web-TV, som omsatte for 44 millioner i andre kvartal 2013.

Lokomotivet i reklamen er også TV som vokser med hele 8 prosent. TV sprenger derved milliardgrensen for første gang i ett andre kvartal.

Andre medier med vekst var kino og radio.

Aviser taper mindre

Alle trykte medier opplevde en negativ utvikling i andre kvartal 2013, unntatt innstikk i aviser og fagpress.

Aviser er fremdeles størst av reklamekanalene, men tapte 7,5 prosent av sine inntekter sammenliknet med det andre kvartalet i 2012. Men dagspressen har dempet fallet i forhold til første kvartal i 2013.

LES MER:

  • Nedjusterer forventinger til reklamemarkedet
  • Nær hver tiende krone ute av avismarkedet
  • Google:- Det er nesten så vi ønsker oss en ny krise
Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring

Flere artikler

  1. Internett slår dagspressen

  2. - Fortsatt opptur i reklamemarkedet

  3. Digitale media selger mer enn papiraviser

  4. Nettgiganter øker omsetningen i Norge

  5. Fortsatt nedgang for mediene