Brutal 911

Porsche 911 GT3 RS er en racingbil med skilter. Den har ikke like stor motor som 911 Turbo, men føles dobbelt så brutal.

Publisert:

Kupeen er fylt av lyden til den velkjente bokser sekseren, men det er høyere og mer intenst enn man er vant til. Girer rett før rødmerkingen på rundt 8000 omdreininger, må bruke muskler, den manuelle spaken kan man ikke tøtsje i gir, man må smelle den.

Lyden demper seg noe, men stiger raskt mot toppen igjen, så en sving, litt av gassen, ned et gir, så skulle man ønske at det ikke var en riksvei, men en bane der den kan presses på maks. Det er garantert det doble av det jeg har. For selv om det føles heftig, så har denne bilen et potensial hinsides det jeg mestrer og veien tillater

Lite komfort

Porsche 911 GT3 RS er racingmaskin som kan brukes på vei. Her er det meste av komforten kastet ut, til fordel for lettere vekt og et hardt oppsett. Lydisoleringen er glissen, og i lavere hastigheter på vanlig Oslovei løsner plombene.

De to siste bokstavene gir 911-etusiastene frysninger, og når Porsche utstyrer en modell med "RS" vet man at de virkelig mener alvor. I denne versjonen av den nyeste 997-modellen har man tatt ut 415 hester.

Det er med andre ord langt fra den sterkeste 911-modellen. Turboen har 65 hester mer og et betydelig høyere dreiemoment, og den er samtidig komfortabel. Det er ikke GT3 RS. RSen har heller ikke firehjulstrekk, alt går rett i bakhjulene og for å håndtere dette er det seriøse valser vi snakker om.

Der 911 Turbo er en gatebil som klarer seg utmerket på bane, er GT3 RS en racingbil som også kan kjøres på vanlig vei.

20 kilo til 200 000.-

Det finnes og en "normal" GT3, med samme motor, men her har de ikke barbert vekten like ekstremt. Så RSen er 20 kilo lettere til tross for et bredere bakparti (sporvidden er 44 millimeter bredere), dette er oppnådd gjennom en bakvinge i karbon og bakluke og rute i kunststoff.

Det høres ikke ut som mye (og det koster 200.000 kroner), men her er vi på et nivå der detaljene er særs viktige, og med sine 1375 kilo er den 200 kilo lettere en Turboen.

Den er utrolig morsom å kjøre på krevende vei, alt er dønn fokusert på å ta deg fortest mulig fram, det holder å ta en titt i bakspeilet, hvor man ikke ser bakseter, men et veltebur. Man sitter i racingstoler lagd av karbon med fast rygg, har du en passasjer så roper man til hverandre, og mellom beina har han et brannslukningsapparat.

Den ultrabreie hekken og den heller ubeskjedne vingen bak er temmelig rett i trynet, men dette er ikke staffasje og dekaltrimming, det er der for at bilen skal være limt til bakken i godt over 300 kilometer i timen.

Supersportbil

Det besynderlige er at bilen, til tross for sitt ganske ekstreme ytre ikke vekker veldig oppmerksomhet. Porsche 911 har rett og slett blitt så vanlig at det ikke en gang er nok med en oransje versjon med en diger vinge for at noen snur seg.

Skal man virkelig vise seg fram funker rett og slett ikke Porsche lenger, da må du gå for Ferrari eller noe annet virkelig eksotisk. For øvrig fortalte Jørgen på Autostrada, som stilte denne bilen til vår disposisjon, at de hadde vært ute med GT3 RSen og en Ferrari F430 og at Porschen lett holdt følge med italieneren.

Vi er med andre ord i supersportsbil landskapet her. Jørgen hadde samme opplevelse av bilen som jeg fikk, en maskin man virkelig må jobbe med, men du verden så morsomt.

Vi var også enige om at det er veldig fristende å presse skikkelig på, se hvor grensen er, men at det rett og slett føles for farlig, ikke bare for sertifikatet, man vil rett og slett være i så høy hastighet at det kan bli veldig usunt. Bilen krever rett og slett respekt.

Fortid og framtid

En bil som GT3 RSen viser både noe av framtiden og fortiden når det gjelder biler med ekstrem ytelser. Det store poenget med bilen er at mest mulig er gjort for å spare vekt, noe som kommer til å bli veldig viktig framover med strengere utslipps-regler. Logikken er enkel, mindre vekt krever mindre motor.

At en rent manuell girboks og lydnviå som en gammel dobbeltdekker ikke peker framover er en annen sak. Men utstrakt bruk av lettvekstmaterialer og stripping av alt som ikke er strengt tatt nødvendig er en måte å øke ytelsene på uten å måte plusse på hestekrefter og CO2-utslipp.

Nå var den GT3 RSen vi prøvde faktisk ikke helt spartansk, modellen som Autostrada hadde hentet var spekket med eksostiske saker som klimaanlegg, stereo, navigasjon og skinndetaljer, ting som en virkelig hard-core RS sjåfør trolig ville ha droppet.

Til nå har GT3 RSen vært den mest ekstreme 911 på markedet, men i disse dager kommer en enda drøyere modell, med det litt forvirrende navnet GT2. Her snakker vi om en bil som har fått doble turboer og en ytelse på 530 hestekrefter, men kun 60 til 70 kilo til, også den med kun bakhjulstrekk. Med en null til hundre tid som er tre tideler raskere enn Porsches nylig pensjonerte superbil Carrera GT, 3,6 sekunder. Skumle saker.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om