Bil for en konge

BMW 7-serie er en diger luksusbil. Nå i en ny og mer elegant utforming enn på lenge, så da må vel statsoverhoder i flere land bytte bil.

DEMPET: Etter noen år som veldig ekstrovert i designen, er den nye 7-serien til BMW langt mer dempet. Det kler den digre bilen som er over fem meter lang og veier rundt to tonn.
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

- Jøss, jeg skjønte virkelig ikke at det var en BMW, og i hvertfall ikke at det var du som kom med den, var kommentaren fra en kar med svært høy bilentusiastfaktor da han så meg stige ut av denne ukes testbil.

Dette kan bety to ting:

1. At en person som ankommer et møte i en ny BMW 7-serie forventes å ha en helt annen framtoning enn meg.

2. At bilen er en luksuscruiser som ikke gjør så mye av seg til tross for en heller sjenerøs dimensjonering.

I Norge har den mest kjente brukeren de siste årene vært temmelig høyt profilert, dog ingen typisk kapitalist. Men en toppleder i et rimelig digert selskap: AS Norge. Altså statsministeren.

En annen er Kongen.

Elegant

De kjører riktignok ikke akkurat denne versjonen, for denne er kliss ny, og designmessig helt klart dempet ned i forhold til de foregående 7-ere. Men dette er fortsatt en klassisk luksusbil fra Bayern.

Den er som nevnt diger, over fem meter lang, og nærmere to meter bred, så langt i fra noen beskjeden farkost med andre ord. Samtidig har BMW denne gangen valgt å kjøre en mer forsiktig utsmykning av sin største bil.

Da det kom en ny utgave i 2002 brukte sjefdesigner Chris Bangle sin kontroversielle "flammedesign", hvilket vanskelig kan kalles annet enn mindre elegant. Men bilen fikk et ansiktsløft i 2006 som tonet ned en del av de mer ekstreme påfunnene.

Den helt nye 7-eren er så å si fri for fikse estetiske påfunn. I stedet er det hele linjer og mer logiske og symmetriske former som faktisk går i retning av det anonyme. Ikke rart at karen faktisk ikke oppfattet helt hva slags bil det var, før han fikk sett den logo-aktige nyregrillen på nært hold.

Formidabel

Så fra å være en heller sær luksusbil, har den nå blitt stilig, om enn noe kjedelig. En dreining som er til det positive. For bilen er i seg selv såpass dominerende at den ikke trenger ekstra effekter, er du en NBA-spiller er det ingen vits i å kle seg ut for å synes (noe ingen fortalte Dennis Rodman), tilstedeværelsen din er ganske formidabel uansett.

Det som er stilig er at bilen overhodet ikke virker så stor når man kjører den. Den maskerer sin størrelse, selv svingradiusen er bra.

Dette er ingen tung kjerre når man får den i gang. Nærmest som en stor fritidsbåt som blir en leken sak så fort den kommer i plan. Bilen er rett og slett satt opp en imponerende måte. Man kan svitsje mellom en rekke innstillinger, fra Comfort, til Sport+.

Den førstnevnte ble altfor myk for min smak, litt i retning amerikaner. Jeg ble best kompis med Sport-innstillingen. Da er den stram og fin, uten å at det går særlig ut over komforten, samtidig beholder man alle de elektroniske hjelpemidlene, mens Sport+ delvis deaktiviserer disse. På kaldt og vått høstføre føles det ofte riktig å la litt sånt være med når man ratter en bil på nesten to tonn, med bakhjulstrekk.

Sladd

Bilen har en veldig fin balanse. Det er ikke noe problem å kontrollere en fin sladd, noe som virker litt fjernt fra vanlig bruk: "Hold deg fast Jens, skal bare breisladde rundt den siste svingen her i Krokusveien, før vi slipper deg av."

Hvordan bilen er på skikkelig vinterføre vites ikke. På relativt glatt vei var den overraskende lett håndterlig, noe som burde bety at den ikke er helt håpløs på snø, tross sine to tonn, massive dreiemoment og bakhjulsdriv.

Det er rett og slett en real langturbil, som har det i seg å være morsom og, selv BMWs aktive styring passer brukbart til denne typen kjøretøy. Som vanlig tar det litt tid å venne seg til at det hele tiden virker som det er noen andre inne på styrefrekvensen mens man kjører, men det er mye mer irriterende på de rent sportslige modellene hvor man ønsker en mer direkte og kontant følelse av underlaget.

Vi hadde den minste modellen, en 730d med en treliters dieselturbomotor på 245 hester og rikelige 540 Newtonmeter som slår inn allerede fra 1750 omdreininger. En motor som kler bilen veldig bra, den er dugelig sprek med null til hundre på 7,2 sekunder, mens drivstofforbruket blir veldig pent når man tar typen bil i betraktning, over de dagene vi hadde den var snittbruket på 0,80 liter per mil (omtrent som oppgitt, noe som hører til sjeldenhetene).

For sjåførene

Helt hvem som går for disse 7-erne, bortsett fra dem som styrer landet her, er jeg jommen ikke sikkert på. Konkurrentene er selvsagt Audi A8 og Mercedes S-klasse. Rimelig kompetente biler som alle oser penger, makt og det der. Det de overhodet ikke oser er coolness, det er fryktelig vanskelig å se for seg noen under femti, eller en uten mørk dress bak rattet.

Biler som dette er gjerne eid av store konsern, ikke privatpersoner, ikke minst i Norge hvor det er kostbare saker å skaffe seg en så diger bil. Startprisen på denne bilen er 1.033.000 kroner. Men så krysser man av for litt ekstrautstyr, og vips, så har man svidd av 330 000 til.

I sin nye påkledning og nytrimmete teknikk framstår BMWs 7-serie som en nydelig bil å kjøre, og har man fortsatt romslige budsjetter er det enda mer heftig utstyr som kan stappes inn, både av rent teknisk art og av underholdning og luksus. Ikke minst kan man fylle motorrommet med ganske så friske saker, her stopper det ikke opp før man ber om en V8er med 407 hester og 600 Newtonmeter. Man kan og be om L-utgaven som er 15 centimeter lenger, topputgaven 750Li starter på 1,6 millioner, men da snakker vi i det minste om en bil sjåførene vil slåss om å kjøre.

Les flere E24-nyheter

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. BMWs komfortsone

  2. For baksetesjåføren

  3. E24 tester RollsRoyce Ghost

  4. BMW 530D XDRIVE TOURING: Den perfekte familiebilen

  5. BMW 750: Bil for ministere