EUs utslippskrav:
Tysklands uthaling førte delvis frem

Etter en lengre prosess har EU-landene blitt enige om fremtidige utslippskrav for bilprodusentene.

TYSK BILPRESS: Angela Merkel besøkte tidligere i høst bilutstillingen i Frankfurt. Her er hun med den tyske transportministeren Peter Ramsauer, BMWs konsernsjef Norbert Reithofer og Matthias Wissmann president i det tyske bilprodusentforbundet.

Daniel Roland
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Det har i lengre tid foregått en drakamp om CO2-krav for personbiler i EU.

Målet har vært stramme inn kravene overfor bilprodusentene, men Tyskland har motsatt seg det nivået resten av medlemslandene ønsket.

Tidligere i høst viste en undersøkelse at de tyske bilprodusentene ikke kom til å klare kravene som EU hadde planlagt.

- Det politiske bildet er at det blir Tyskland mot Frankrike og Italia i de pågående forhandlingene rundt dette. Man skal huske på at én av syv tyske arbeidstakere er tilknyttet bilindustrien, så dette er svært viktig sak for Tyskland og Angela Merkel, sa Lars Erik Maurud, partner i PA Consulting Group Norge som gjennomførte undersøkelsen, til E24 i september.

Utgangspunktet var at EU ønsket at snittutslippet til en bilprodusent skal være 95 gram CO2 per kilometer i 2020. I oktober ble avgjørelsen utsatt for tredje gang, etter press fra Tyskland og Angela Merkel, som fikk med seg England, Tsjekkia, Ungarn, Polen og Slovakia. Flere av disse landene har fabrikker som produserer biler for de tyske merkene.

Større biler

Daimler og BMW lager biler som er tyngre og mindre drivstoffgjerrige enn mange av de andre bilprodusentene, noe som fører til at det ville bli krevende for dem å innfri kravene som EUs forslag om utslippsreduksjoner fra 2020 innebærer.

(saken fortsetter under illustrasjonen)

TUNGE TYSKERE: De tyske bilmerkene har betydelig høyere snittutslipp enn konkurrentene viser denne beregningen fra PA Consulting Group.

Merkels parti CDU har og fått kritikk etter at det kom frem at de har fått pengestøtte av Quandt-familien som eier 47 prosent av BMW.

Nå ser det ut til at medlemslandene i EU til slutt har blitt enige.

- Vi har jobbet sammen med EU-parlamentet for en viss fleksibilitet. I kveld har vi funnet en hårfin balanse, sa Arunas Vinciunas fra Litauen, som for tiden holder presidentskapet i EU, til Automotive News onsdag.

Førte frem

Den viser at presset fra Tyskland delvis har ført frem.

Den nye avtalen utsetter implementeringen av 95 grams grensen med ett år, til 2021. Den inneholder og en så kalt «super-kreditt». Som innebærer at bilfabrikkene kan lage biler som har ekstremt lavt eller ingen utslipp, slik som elbiler, og få ekstra kreditt for disse, slik at de kan fortsette å lage biler med høye utslipp i tillegg.

Mer bilstoff på E24 BIL

Dette elementet har vært inne i forhandlingene siden i sommer, men nå er grenseverdien for dette økt fra 2,5 gram per år til 7,5 som skal gjelde over perioden 2020 til 2022. Når de vil bruke det er opp til hver enkelt produsent.

- Det er skammelig at tung lobbyvirksomhet fra Tyskland har lønnet seg ved å svekke 95 gram per kilometer-målet, sier Greg Archer, fra organisasjonen Transport & Environment. Han er likevel fornøyd med at de kom frem til en avtale som sikrer lavere utslipp fra bilparken.

Så langt har EU hatt et 2015-mål om 130 gram per kilometer i snitt, som flere bilprodusenter allerede er under.

Les også:

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Blir ikke enige omEUs utslippskrav

  2. Tysk bilbransje fåruventet støtte

  3. Analysebyrå: Tesla har en helt unik fordel

  4. Annonsørinnhold

  5. Merkel: – Vi inngår ikke Hellas-avtale om det koster for mye

  6. – «Grexit» kan svekke Merkels omdømme