Nær perfekt

Porsches nye Boxster er en nær perfekt sportsbil. Nå kommer den og i en «billig-versjon» for det norske markedet. Se video nederst i saken.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Denne Porsche Boxster-modellen har nesten alt du trenger av en sportsbil. Modellen har nå kommet til sin tredje utgave, og skiller seg fra sin storebror 911 på flere måter enn at den er litt mindre.

Viktigst av alt er at Boxster har en midtstilt motor, ikke en som er montert helt bak i hekken. Der 911 trosser fysiske lover og er en strålende sportsbil til tross for en heller ugunstig plassering av vekt langt der bak, så følger Boxster den klassiske sportsbil lay-outen med å plassere vekten sentralt i bilen.

LES OGSÅ: 911 klar med firehjulstrekk

Enda bedre

Siden den første kom i 1996 har den stått for ubesudlet kjøreglede, og siste versjon tar det et steg videre. Den hår fått noe større sporvidde foran og bak, i tillegg er akselavstanden økt. Dette gjør at bilen har en enda mer presis og har ubegripelige egenskaper i sving.

Les også

Test av Porsche Boxster RS60 Spyder

Den er så presis og uanstrengt under hard kjøring på svingete vei, at det føles som om det umulig at den kommer til å slippe. Tar man litt i underveis, så kommer hekken ut, på en måte som er forutsigbar og helt udramatisk.

Forhjulene følger nøyaktig det sporet man velger. Ikke på noe punkt under prøvekjøringen opplevde jeg at den understyrte. For å få til det tror jeg man må være så uvørn at det hadde vært en katastrofe i nær sagt alle andre biler.

LES OGSÅ: Tidenes Porsche-salg i Norge

Komfort

Styringen er nå en elektromagnetisk enhet, som ikke gir så mye feedback som tidligere, men den er samtidig så presis at det ikke er noe stort poeng å henge seg opp i det. Så å si alle moderne biler har nå dette, det gjør at bilen bruker mindre drivstoff, og er bare å venne seg til enten man liker konseptet eller ei.

Se video nederst i saken

Bilen her er utstyrt med Porsches PDK dobbeltkløtsj girkasse, som er kvikk, men med girhendler som har en litt annen logikk en det de fleste andre merker operer med.

Man kan gire opp og med på begge sider av rattet, med begge hender, noe som krever litt tilvenning.

Man kan sette bilen i forskjellige modi, hvor selv den mest komfortable er god og sportslig.

I de aller fleste tilfeller er den mer enn nok, den spiser ujevnheter, men er samtidig så stram at kjøreegenskapene holder i massevis. Setter man demperoppsettet i sport blir den i overkant stram, det passer best til nylagt asfalt eller banekjøring.

LES OGSÅ: Saabs gamle 9-5 blir elektrisk - i Kina

Saken fortsetter under bildet.

FINE DAGER: Det er ikke så mange av dem her til lands, men når det skjer kan man få ned taket mens man kjører i opptil 50 kilometer i timen.

Strupet motor

I de fleste markeder kommer den nye Boxster-modellen med to motorutgaver, en 2,7 liter med 265 hestekrefter og en «S-utgave» med en 3,4 liter på 315. Men det er ingen av dem vi har prøvd. Her er det nemlig en variant som er trimmet ned for å gi en mer fornuftig pris etter at den har blitt fordøyd av det norske avgiftssystemet.

2,7 literen bak setene yter 211 hestekrefter, men de har beholdt det samme dreiemomentet. Det gjør at en Boxster starter på 650.000 kroner i Norge. Nær 100.000 mindre enn den med 54 hester mer.

211 hestekrefter er ikke noe som ville gitt suksess i bilkort, men Boxster er en relativt lett bil, 1340 kilo med PDK-kasse, og i Sport+ konfigurasjon gjør den null til hundre på 6,1 sekunder. Det er seks tideler seinere enn 265 hestern, men kvikt nok uansett.

Dog er dette ikke en bil som måker deg inn i setestoppen under akselerasjon, samtidig kan man si at ytelsene er adekvate. Den mangler litt eksplosivitet, for å få maks ut av det kan man aktivisere alle sportsfunksjoner, da er gassrespons og understell i lekemodus, uten at den blir spinnvill.

LES OGSÅ: Spyker med Saab-basert bil

Den beste?

MINST OG BEST: Boxster er Porsches minste modell, og langt på vei den morsomste å kjøre.

Motorstyrken er en bitteliten akilleshæl, samtidig gir konseptet mening. Bilen er fortsatt dugelig sprek, og den er det på en måte som gir mening i den virkelige verden.

Den kan presses hardt uten at det blir idiotkjøring. En annen bonus er at en Boxster tåler veldig mye mer hester, så man er i all hovedsak langt innenfor rammene av hva bilen tåler av tyn.

Det finnes en mengde sportsbiler som er sterkere, mer avanserte og eksotiske enn en Boxster, men legger man i nok til å få modellen med 265 hestekrefter sitter man trolig på det beste sportsbilkjøpet på markedet i dag.

Les også

  • Test av Porsche Panamera Diesel
Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Porsches minste i ny innpakning

  2. Sportsbil med stor S

  3. Mega-suv - bedre enn en stasjonvogn?

  4. Markedets raskeste hybridbil

  5. Årets familieekspress