Siste 20 år: Lønningene har doblet seg, bilprisen har nesten stått stille

Fra OL ble arrangert på Lillehammer til i dag har nybilprisen på en Volkswagen Golf steget med 16 prosent, i samme tidsrom har lønningene økt med 116 prosent.

20 ÅR MELLOM: Det skiller 20 år mellom disse to Volkswagen Golf-modellene, men utsalgsprisen er bemerkelsesverdig lik.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

I 1994 kostet en Volkswagen Golf CL 1,8 med fem dører og en motor på 90 hestekrefter 193.410 kroner i Norge. Tilsvarende modell i dag, Golf 1,2 TSi med 85 hestekrefter, lå i 2012 på 225.900.

Det var en Golf av tredje generasjon, dagens modell er sjuende og en langt mer avansert bil.

Det gir en prisvekst over disse årene på 16,8 prosent for denne bilen. I samme periode har lønnveksten i Norge vært på 116,3 prosent. Fra et snitt på 217.280 i 1994 til 470.900 i 2012, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå.

- Forklaringen er i stor grad en produktivitetsvekst, i dette tilfellet i Tyskland. Vi ser dette på en rekke varer som er importert. Her spiller ikke lønnsveksten i Norge inn, men hvordan den har utviklet seg i produksjonlandet. I Tyskland har produksjonveksten vært høy, mens det knapt har vært noe lønnsvekst siden 2000, sier Erik Bruce, senioranalytiker i Nordea Markets, til E24.

Liten prisvekst

LITEN LØNNSVEKST: Erik Bruce, senioranalytiker i Nordea, trekker frem forskjellen i lønnsvekst i Norge og Tyskland som en viktig faktor.

Hadde bilmodellen fulgt inflasjonen ville den kostet 276.540 kroner.

I 1994 kostet denne Golf-modellen 89 prosent av den gjennomsnittlige årsinntekten i Norge, i 2012 47 prosent.

Les også: Aldri før har bensinen vært billigere

I Norge har vi de siste tiårene hatt en oljestyrt økonomi, mens bilprodusenter som Volkswagen har måttet konkurrere med biler som har blitt laget i lavkostnadsland. Dermed har prisutviklingen vært liten.

- Jeg ser at prisveksten for biler i Tyskland i perioden fra 1994 har vært på 14 prosent, sier Bruce.

Det er med andre ord omtrent det samme som i Norge.

Bilavgifter har liten betydning

Siden 1994 har utregningen av bilavgifter i Norge forandret seg, blant annet ble slagvolumkomponenten fjernet i 2007, og CO2 innført i stedet. Samtidig så gjør ikke slike forandringer noen store utslag i sluttsummen, hverken på biler i den lavere prisklassen, hvor summen avgiftene regnes ut fra er forholdsvis liten, eller i de høyere. For dyrere biler har faktisk prisen i flere tilfeller falt.

Mer bilstoff på E24 BIL

De totale bilavgiftene på en Golf 1,2 TSI er i per i dag på rett i underkant av 50.000 kroner, til sammenlikning er bilavgiften på en Porsche 911 Carrera 4 med 340 hestekrefter, 498.000. Det er en bil som har en utsalgspris på litt over 1,3 millioner kroner. I 1994 kostet en Porsche 911 Carrera 4, da med 272 hestekrefter, 1,43 millioner kroner.

- Det er helt tydelig at kjøpekraften har økt betydelig i Norge de siste 20 årene, det samtidig like tydelig at en stor del av denne kjøpekraften er pløyd inn i boligmarkedet, noe som har vært en viktig bidragsyter til at prisene her har steget, sier Christine Warloe, forbrukerøkonom i Nordea, til E24.

I tillegg har prisene på tjenester i Norge økt i takt med lønningene, mens inflasjonen på en importvare som biler har vært mye lavere.

- Men jeg vil advare mot å bruke dette som en grunn til å kjøpe en ekstra dyr bil. Bil er rent forbruk, et tapsprosjekt, sier Warloe.


Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. 630.000 kroner. For en Golf

  2. Tysk humor

  3. Miljøsuperbilerpå vei til Norge

  4. En perfekt 911

  5. Hadde den bare gått dobbelt så langt