Sjeldenheter til salgs

Det ser ikke ut til at de virkelig eksklusive bilauksjonene har latt seg merke av finanskrisen. Årets første store arrangement inneholder da også en rekke svært dyre biler. Sjekk bildeserien over.

NOE FOR DE FÅ: Spesielle biler med saftige priser på årets første, store internasjonale bilauksjon.
1955 Mercedes-Benz 300SL Coupe: En av bilhistoriens mest ikoniske biler, den så kalte Gullwing-versjonen av 300SL. Den ble bygget fra 1954 til 1957 i 1400 eksemplarer. Den kommer med spesialsydd bagasjesett fra fabrikken, og har gått 124.000 kilometer. Prisestimat: 3.640.000 - 4.240.000 kroner.
1993 Jaguar XJ220S Coupe: Jaguars superbil, samtidens raskeste, i en enda mer spesiell versjon. Bilen er en gateversjon av ekstra kraftig racingutgave. Det ble laget seks stykker, med hele 700 hestekrefter. Prisestimat: 1.360.000 - 1.820.000 kroner.
1920 Pierce-Arrow Model 48 2/3-Passenger Coupe: Dette er en helt spesiell versjon av denne modellen. Karosseriet, og en rekke andre deler, er nemlig av gullbelagt aluminium. Gullrestaureringen ble påbegynt i 1945 og avsluttet i 1973. Prisestimat: 1.120.000 - 1.360.000 kroner.
1991 Ferrari F40 Berlinetta: Den kanskje mest verdifulle av de moderne Ferrari-modellene. Denne ble først kjøpt av den legendariske Lee Iacocca, sjef Chrysler og Ford. Bilen har kun gått 480 kilometer. Prisestimat: 3.940.000 - 4.550.000.-
1963 Maserati 3500 GT Vignale Spyder: Modellen ble første gang vist i 1957 og var i produksjon i ni år og laget i 2000 eksemplarer. Kabrioletversjonen, Spyder, er designet av Vignale og er langt mer sjelden, 250 ble laget. Den kom første gang i 1960. Prisestimat: 1.820.000 - 2,270.000 kroner.
1964 Goggomobil TS400 Coupe: Goggomobil ble til i etterkrigstidens Tyskland. Den første modellen kom på markedet i 1955, coupé-modellen ble det laget drøyt 66.000 av. Utgaven her har en to sylindret motor på 20 hestekrefter. Prisestimat: 303.000 - 364.000 kroner.
1958 Aston Martin DB Mk III Coupe: Den mest raffinerte utgaven av Aston Martins første «ekte» etterkrigsbil, DB2. Mk III ble laget mellom 1957 og 1959 i 462 eksemplarer. Den har en treliters rekkesekser på 178 hestekrefter. Prisestimat: 1.520.000 - 1.820.000 kroner.
1959 BMW 507 Roadster: BMW bygget kun 251 slike 507 Roadster-modeller. Den har en V8 på 3,2 liter som yter 155 hestekrefter. Prisestimat: 5.460.000 - 7.280.000 kroner.
1970 Shelby GT500 428 SCJ Fastback: En Shelby-modifisert Mustang, blant annet for bruk i drag-racing. Offisielt med 335 hestekrefter, som som i virkeligheten skal være langt mer. Dette er en av 170 med «Drag-pack». Prisestimat: 758.000 - 1.060.000 kroner.
1930 Duesenberg Model J LWB Dual Cowl Phaeton: Dette er den eneste av modelltypen med lang akselavstand, som her er på 389 cintimeter. Det gjør natuligvis bilen til et svært spesielt samlerobjekt fra en produsent som lagde noen av mellomkrigstidens mest eksklusive biler. Prisestimat: 5.460.000 - 7.280.000 kroner.
1957 Ferrari 410 Superamerica Coupe: En av 34 Ferrari 410 Superamerica som ble laget, og den eneste med karosseri fra Scaglietti. Den har en fem liters V12 på 340 hestekrefter. Prisestimat: 10.060.000 - 13.640.000 kroner.
1954 Chevrolet Corvette «Bubbletop» Roadster: En tidlig Corvette med et spesialdesignet tak som dro veksler til et jagerfly. Det ble bygget mellom 20 og 25 slike «Bubbletop» utgaver av Corvette. Prisestimat: 637.000 - 819.000 kroner.
1958 Ferrari 250 GT Berlinetta: En av 50 slike som ble bygget, og en av kun femten som fortsatt skal være i original stand. Den har en V12 på tre liter som yter 250 hestekrefter. Prisestimat: 2.730.000 - 3.180.000 kroner.
1965 Shelby GT350 Fastback: Dette er første årgang med Shelby-modifiserte Mustang-biler. Den har en V8 på 306 hestekrefter, og det ble laget 562 slike i i 1965. Prisestimat: 1.360.000 - 1.670.000 kroner.
1957 Mercedes-Benz 300SL Roadster: En av 1858 Roadsterversjoner som ble bygget mellom 1957 og 1963. Bilen har 250 hestekrefter og dette eksemplaret har gått 68.000 kilometer. Prisestimat: 3.490.000 - 4.090.000.-
1947 Chrysler New Yorker Town & Country Convertible: Denne bilen skulle både være så elegant at den skulle friste dem som ble kjørt av sjåfør og så praktisk at den passet på landet. Modellen ble laget fra 1941 til 1949. Prisestimat: 728.000 - 970.000 kroner.
Publisert: Publisert:

Kommende helg skal auksjonshuset RM Auctions holde sitt første arrangement i 2012 i Arizona, USA.

Se bildeserien over

Rundt 150 biler av historisk verdi skal under hammeren. Det er biler fra starten av forrige århundre, moderne klassikere, svært sjeldne biler og eksemplarer som er i ekstraordinær stand.

Ferrari

De trekker særlig frem ett merke i pressemeldingen:

- Ferrari er virkelig ett av de ledende bilmerkene og har i mange år vært prisledende når det gjelder auksjoner, sier Rob Myers, styreformann og grunnlegger av RM Auctions.

Mer bilstoff på E24BIL

De har en nær ubrukt Ferrari F40 til salgs, i tillegg til en rekke historiske modeller, blant annet den eneste 410 Superamerica med karosseri av Scaglietti.

Av andre biler finner man blant annet en BMW som kan gå for over sju millioner kroner og en enestående Duesenberg.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no