Volvo fant utslippsfeil: – Kostnadene kan bli betydelige

En feil i avgassystemet på enkelte kjøretøyer kan føre til at motorene overskrider grensene for utslipp.

UTSLIPPSTRØBBEL: Volvo har oppdaget en feil som kan føre til at kjøretøyene slipper ut mer enn tillatt.

Foto: AB Volvo
  • David Bach
Publisert:,

Lastebil- og bussprodusenten AB Volvo har oppdaget at en komponent i systemet for avgassetterbehandling slites ut raskere enn forventet.

Det kan føre til at motorene overskrider utslippsgrensene og dermed ikke oppfyller utslippskravene som er satt. Det kommer frem i en pressemelding fra selskapet.

Volvo er foreløpig ikke ferdige med å vurdere hvor mange motorer og kjøretøy som er berørt, og dermed vet ikke selskapet hvor store de økonomiske konsekvensene blir.

– Kostnadene for å løse problemet kan imidlertid ble betydelige, skriver Volvo i pressemeldingen.

Volvo-aksjen falt mer enn 9 prosent fra start på Stockholms-børsen tirsdag. Men hentet seg inn noe utover dagen. Til slutt endte aksjen ned 3,66 prosent.

Les også: Mercedes tilbakekaller 774.000 biler i Europa

Det største volumet av potensielt berørte motorer har blitt solgt i Nord-Amerika og Europa, ifølge selskapet.

Volvo skriver at skadene oppstår i materialet på komponenten, og at de oppstår over tid. De skriver også at alle bilene som er utstyrt med komponenten, oppfylte utslippskravene da de ble levert.

– Aldringen av komponentet utgjør ikke et produksjonssikkerhetsproblem og påvirker heller ikke bilens eller motorens prestasjon negativt på andre områder enn utslippskontrollen, skriver Volvo i pressemeldingen.

AB Volvo produserer lastebiler, busser, anleggsmaskiner og marin- og industrimotorer. Bildelen av konsernet ble skilt ut i 1999 og eies i dag av kinesiske Geely.

Her kan du lese mer om

  1. Volvo

Flere artikler

  1. Nikola Tre forhåndsbestilt for 3,2 milliarder

  2. Norsk gruve leier selvkjørende biler av Volvo

  3. Nikola lanserer hydrogendrevet lastebil

  4. Annonsørinnhold

  5. Massesøksmål kan gi Volvo ny milliardsmell

  6. Betalt innhold

    Slik skal Renault ta Lada fra vits til pengemaskin