Prislapp: 30 millioner – Aston Martin gjenskaper «James Bond»-bil

DB5 er en av verdens mest ikoniske biler – ikke minst gjort kjent som James Bonds favorittbil. Nå skal Aston Martin lage nye versjoner av 60-tallsikonet.

ORIGINALEN: En av to Aston Martin DB5 som ble brukt i innspillingen av filmen Goldfinger i 1964. Dette bildet er fra en bilutstilling i Paris i 2016. Den andre modellen ble solgt på en auksjon i 2010.
Publisert:

Den britiske bilfabrikanten skal lage 25 eksklusive DB5-biler – med ekstrautstyr en spion verdig.

Aston Martin har slått seg sammen med EON Productions, som har produsert de siste filmene om den fiktive britiske agenten James Bond. De har også hentet inn effektspesialisten og Oscar-vinner Chris Corbould.

Det skal resultere i en estetisk replika av 60-tallsbilen – men med effekter som «roterende» nummerskilt.

Se denne: Her er James Bonds biler!

‒ Vi er stolte av samarbeidet mellom Aston Martin og James Bond, og det er utrolig at DB5 fortsatt er den ultimate James Bond-bilen etter så mange år, sier Aston Martin-sjef Andy Palmer i en uttalelse, skriver blant andre Forbes.

Aston Martin DB5 ble lansert i 1963, og produksjonen opphørte to år senere. I alt ble bare 1.059 utgaver produsert.

Lager 28

I bøkene til Ian Flemming kjørte James Bond en 1930-modell Bentley, men i filmatiseringen av bøkene på 1960-tallet – med Sean Connery i hovedrollen – ble han gitt en Aston Martin DB5 som bil.

BONDPIKE: Svenske Britt Ekland, som spilte Bond-pike, poserer på panseret til en av de to DB5 som ble brukt i Goldfinger-filmen. Bildet er fra 2012.

Bilen debuterte i «Goldfinger» fra 1964, og har siden blitt brukt også i flere andre Bond-filmer helt opp til våre dager.

‒ Å eie en «Silver Birch DB5» med spionutstyr har nok lenge vært en drøm for mange fans, men å eie en bygget som en kvalitetsbil på den samme fabrikken, og med de originale James Bond-bilene? Vel, det er vel den ultimate samlerfantasien, sier Aston Martin-sjefen i meldingen som annonserte PR-jippoet.

Offisielt skal 25 biler bygges for salg – men i realiteten blir det 28 som ruller ut av fabrikken.

EON skal ha en bil, én skal auksjoneres bort til veldedighet, mens Aston Martin også selv skal beholde én for utstilling.

TO IKONER: Sean Connery og Aston Martin DB5 fotografert i 1964.

Stiv pris

Så da kan du snart svinge DB5-en inn på parkeringsplassen neste gang du skal slippe barna av på fotballtreningen?

Vel, kanskje ikke.

Bilen er nemlig ikke godkjent for kjøring på offentlig vei, og er utelukkende et produkt laget for samlermarkedet.

Prislappen er da også stiv, vel 30 millioner norske kroner.

Det er uansett billigere enn den originale Aston Martin DB5 som ble brukt av Sean Connery i 1964 da «Goldfinger» ble laget – den ble i 2010 solgt på auksjon. Og dro da inn 4,6 millioner pund, i dagens verdi vel 49,3 millioner kroner.

ROTERENDE SKILTER: De nye DB5-utgavene skal ha spionutstyr, som for eksempel de roterende bilskiltene.
Les også

Dette er James Bonds nye bil

Les også

Sjekk James Bond-hemmeligheten som ligger gjemt i Tesla-kontrollpanelet

Les også

De største billegendene

Publisert:
Gå til e24.no