Tror Facebook må gi bedre plass til reklame

Konkurransen fra Google+ vil tvinge Facebook til å gi bedre plass til annonsørene, tror analytiker.

MØTER KONKURRANSE: Google+ seiler opp som den mest seriøse utfordreren til Facebook på lang tid.
Publisert: Publisert:

Googles nye sosiale nettverk Google+ vil tvinge frem endringer i Facebooks strategi for plassering av reklame.

Det er konklusjonen i en rapport fra det svenske analysebyrået Eyetrackshop.

Byrået har analysert hvordan blikket til brukerne av Facebook og Google+ beveger seg på de to tjenestene. Studien viser at blikket til brukerne beveger seg tilnærmet nøyaktig likt på de to tjenestene. Les mer om metoden i faktaboksen.

Resultatet er neppe overraskende for de som har kritisert Google+ for å være en designmessig blåkopi av Facebook.

Identisk

For begge tjenestene starter brukeren med å feste blikket til statusfeltet i midten av profilsiden. Deretter flyttes blikket mot venstre der profilbildet og menyen ligger.

Videre flyttes blikket til elementene på høyre side av statusfeltet. Disse elementene registreres fra topp til bunn, men reklamen som siste punkt.

(saken fortsetter under illustrasjonen)

HER GÅR VEIEN: Illustrasjonen viser hvordan blikket til brukerne statistisk flytter seg på de to tjenestene.

Studien viser også at drøyt halvparten av brukerne blir med på hele denne ferden helt til reklamene nederst til høyre. Det betyr at kun halvparten av brukerne ser reklamene.

Dårligere enn nettavis

Det er betydelig mindre enn hva annonsørene kan forvente seg på en vanlig nyhetsside.

Tilsvarende studier har vist at reklamene øverst på en siden, som vises før man scroller, normalt fanger blikket til 70 prosent av brukerne.

- Sammenlignet med vanlige bannerannonser på nyhetssider er det ikke strålende at 50 prosent ser annonsene. Dette tyder på at Facebook sannsynligvis ikke har brukt hele sitt potensial i reklamemodellen, sier analysesjef Magnus Linde i Eyetrackshop til E24.

Testet med annonser

Google+ har ennå ikke gitt plass til annonser, men i studien ble sidene fra Google+ påført reklame av samme størrelse og stil som den reklame som i dag møter brukerne av Facebook.

Også i denne analysen ble resultatet identisk med studien av brukerne av Facebook. Reklamene plassert nederst til høyre er det siste elementet brukerne «oppdager» med blikket sitt. Og i likhet med brukerne av Facebook var det kun halvparten av brukerne som så på reklamene.

- Ut fra et annonseperspektiv finnes det rom, både for Facebook og Goole+, til å utvikle den visuelle prestasjonen, sier Linde.

- Hva tenker dere på?

- Vår analyse viser at det finnes store muligheter til å øke annonsens synlighet gjennom utforming eller plassering. For eksempel kan sterke kontraster på siden og objekter nærmere statusfeltet sørge for økt synlighet, sier analysesjefen.

(saken fortsetter under illustrasjonen)

FOKUS I MIDTEN: Illustrasjonen viser hvilke deler av siden brukerne ser mest på. Rød farge indikerer lang tid.

Han mener konkurransen fra Google+ vil tvinger Facebook til å gjøre noe med annonsene.

- Enn så lenge tjenestene er så visuelt like, og konsumeres identisk, handler dette mye om hvem som leverer mest trafikk. Google+ vokser brennkvikt. Bare etter to måneder har de over 25 millioner brukere, et nivå som det tok Facebook to år å nå.

Drahjelp fra YouTube

Linde viser til at Google totalt har mer enn en milliard brukere på sine produkter, inkludert nettleseren Chrome og nettstedet YouTube. Han mener Google med enkle grep kan styre mange av disse brukerne inn i Google+.

- Videre kan et samspill med YouTube og Google sørge for kreative annonsepakker. Og når vi også legger til grunn at Google sitter på den raskest voksende plattformen for mobiltelefoner, nemlig Android, er det åpenbart at Google er en konkurrent Facebook er nødt til å møte med innovasjon og kreative løsninger, konkluderer Linde.

E24 Media er verken på Facebook eller Google+, men du kan følge oss på Twitter.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om