Edda Media holder stand
Digital vekst sikret både omsetnings- og resultatløft for Edda Media i første halvår.
Det norske medieselskapet Edda Media, som er et datterselskap i det britiske Mecom-konsernet, bedret både omsetningen og resultatet på årets seks første måneder.
Sammenliknet med første halvår av 2010 steg omsetningen med 3,4 prosent og driftsresultatet før avskrivninger og skatt (EBITDA) med 1,4 prosent, viser selskapets halvårsrapport onsdag.
- Vi ser at annonsemarkedet fortsatt er utfordrende, men vi er godt fornøyd med at vi opplever vekst i annonseinntektene på grunn av større digitale inntekter. Og så er vi godt fornøyd med at vi greier å holde resultatet nokså stabilt fra i fjor, sier konsernsjef Karl Gunnar Opdal til E24.
Nettoresultatet bedret seg med hele 14 prosent, fra 71 millioner kroner til 81 millioner kroner.
- Det skyldes mindre avskrivninger enn i fjor, fordi vi har et lavere investeringsnivå nå enn før, forklarer Opdal.
Opplagsfall, men flere nettkroner
Flere av Edda-avisene har vært opplagstapere de siste årene, og opplagsinntektene sank med 1,3 prosent i årets første halvår.
Til gjengjeld økte annonseinntektene på med 20 prosent - fra 101 til 121 millioner kroner.
- Vi tror trenden med nedgang i opplagsinntektene og et nokså flatt marked for avisannonser kommer til å fortsette. Derfor blir det svært viktig for oss å ha en god vekst på det digitale området i mediehusene, sier Opdal.
Antallet daglige brukere på Edda Medias nettaviser har steget med 26 prosent på det siste året. Det er Opdal svært godt fornøyd med.
- Vi ser at vi klarer å opprettholde posisjonen i lesermarkedene gjennom vekst på nettet, sier han.
(Saken fortsetter under tabellen.)
Edda Media | |||
(millioner kroner) | H1-2011 | H1-2010 | Endring |
Omsetning | 1.091 | 1.054 | 3,4 % |
Driftsresultat før avskrivninger og skatt | 112,4 | 110,8 | 1,4 % |
Netto driftsresultat | 81 | 71 | 14,1 % |
LES OGSÅ: Nisjeavisene øker
Avisannonser utgjør 87 prosent
Ennå er det likevel langt igjen før annonseringen på nyhetsnettstedene kan måle seg mot reklamekronene som strømmer til avisene. Avisannonsering dro inn 462 millioner kroner for Edda Media i første halvår, mot 469 millioner kroner på samme tid i 2010.
Det betyr at avisene ennå står for 87 prosent av mediehusenes annonseinntekter.
Samlet sett for det London-baserte Mecom-konsernet gikk omsetningen tilbake med 1 prosent, mens nettoresultatet bedret seg tilsvarende.
Mecom eier aviser og nettsteder i Nederland, Danmark, Polen og Norge. I Norge driver selskapet en rekke ledende regional- og lokalaviser, blant annet Drammens Tidende, Haugesunds Avis, Tønsbergs Blad og Varden.
LES OGSÅ: Ny konserndirektør i Edda Media