Konkurransetilsynet vil vurdere Schibsted

 Planene om å samordne salg og produksjon av annonser i Schibsted Norge kan innebære et brudd med Konkurransetilsynets betingelser for å etablere selskapet.

Christine B. Meyer, Konkurransetilsynet.
  • NTB
Publisert: Publisert:

– Vi vil se på denne saken torsdag og vurdere om det fortsatt er grunn til å bekymre oss for den markedsmakt Schibsted nå vil få, sier konkurransedirektør Christine Meyer til NTB.

Tilsynet har tidligere arbeidet mye med prosjektet som først het Media Norge og også omfattet Adresseavisen, men som nå heter Schibsted Norge og omfatter VG. I tillegg er Adresseavisen med i annonsesamarbeidet. Og på toppen av det hele er Schibsted eneeier av Finn.no som er Norges helt dominerende portal for rubrikkannonser.

Les også: Schibsted-kuttene: Varsler felles annonseproduksjon

I praksis betyr dette at Schibsted blir helt dominerende i markedet for avisannonser. Da Konkurransetilsynet opprinnelig åpnet for Media Norge, måtte Schibsted forplikte seg til å åpne alle sine trykkerier for andre fordi tilsynet mente Schibsted fikk helt dominerende markedsmakt både på produksjon og distribusjon av tradisjonelle papiraviser.

Nå handler det både om annonser på papir og nett, en vurdering Konkurransetilsynet så langt ikke har gjort. (©NTB)

(©NTB)

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring

Flere artikler

  1. Konkurransetilsynet godtar A-pressens oppkjøp

  2. TeliaSonera om Tele2-kjøpet: - Vi har stor tro på kjøp

  3. Konkurransetilsynet tilbyr å skyve på Tele2-fristen

  4. Sier nei til Ica og Norgesgruppens samarbeidsavtale

  5. Coop får overta Ica