Marius André fikk lånebil fra Tesla som var avregistrert og uforsikret

Marius André Langø sier han har mistet tillit til Teslas kundeservice. De skal nå gjennomgå sine rutiner. 

IKKE TILLITVEKKENDE: I flere dager kjørte Marius André Langø i en lånebil fra Tesla som hverken var registrert eller forsikret.

Foto: Privat
Publisert:

Da Tesla-servicesenteret i Bergen ikke ble ferdig med Marius André Langøs Model S den 9. august, fikk han tilbud om å låne en kundebil siden han bor et stykke unna.

Tirsdag denne uken skulle Langø sjekke om det var vognkort på bilen, men det fant han ikke. Da han søkte opp bilen på Vegvesenets sider sto det at den har vært avregistrert siden 21. desember 2018.

– Deretter ringte jeg forsikringsselskapet som bekreftet at den ikke var forsikret, sier han.

23-åringen valgte så å fortelle om erfaringen på en Facebook-side for norske Tesla-eiere.

– Det var fordi jeg ønsket å advare andre som skal låne bil av Tesla. Når man gjør det, tenker man at alt er i orden, men Tesla har ikke kontroll på det de driver med, sier Langø.

Les også

Tesla Norge trosser fallende omsetning: Økte overskuddet med 74 prosent

Tesla tar på seg ansvar

Kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge forteller at de har tatt en gjennomgang på saken og konkludert med at «en intern feil» har ført til at kunden fikk utlevert en bil som ikke var registrert.

Les også: (+) Metallet som skaper hodebry for Tesla og leverandører av elbilbatterier

– Straks vi ble oppmerksomme på dette, ryddet vi opp i forholdet, sier han.

Roland forteller at de ikke er kjent med lignende saker tidligere, men billeverandøren vil nå likevel gjennomgå rutinene sine for å forsikre seg om at dette ikke skal gjenta seg.

– Er kunder som får lånebil hos dere nødt til å sjekke selv om bilen er registrert og forsikret?

– Nei, dette er selvfølgelig ikke kundens ansvar. Og hadde det skjedd noe, ville naturligvis Tesla ryddet opp i det, forsikring eller ikke.

Ingen plikt å sjekke

Nettopp hva som ville skjedd om han kom ut for en ulykke, har Marius André Langø fundert på.

Langø ønsket å informere andre Tesla-eiere om saken.

Foto: Privat

En forbruker som får en lånebil, må kunne forvente at den er forsikret, forteller juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

– Jeg ser ingen plikt for forbruker å dobbeltsjekke dette ved overtagelse av lånebil, men vil likevel anbefale det for å være på den sikre siden.

Hadde Langø kommet ut for en ulykke, ville ikke det hatt noen praktisk betydning rent økonomisk, forteller Iversen.

– Dersom forbrukeren er skyld i ulykken, er man ansvarlig for egenandelen, men ikke mer. I et tilfelle der det ikke er forsikring på bilen, ville man vært ansvarlig for summer opp til et vanlig egenandel-nivå, men ikke mer.

Han understreker likevel viktigheten av at bilen er forsikret, først og fremst for resten av trafikkbildet som skal vite at alle som er involvert i ulykker har penger til å dekke skadene de er skyld i.

– Så om du oppdager at du kjører en bil uten forsikring, parker den umiddelbart!

Her kan du lese mer om