Sjekk investeringen som verdsetter Snapchat til nesten 122 mrd.

Bildedelingsappen stiger stadig i verdi.

SNAPCHAT: Snapchat ønsker ikke lengre å bare handle om bilder som blir borte etter noen sekunder.

Eric Thayer
Publisert:

Alibaba har nemlig investert 200 millioner dollar i Snapchat, skriver Financial Times (krever innlogging).

Det gjør at appens verdsetting nok en gang har økt, og at selskapet nå er verdt svimlende 15 milliarder dollar, 121,8 milliarder norske kroner, med dagens kurs.

Det er en økning på 50 prosent siden forrige investorrunde, som verdsatte appen til 10 milliarder dollar.

Les også

Snapchat lanserer snapcash

Kapitaljakt

INVESTERER: Alibaba-sjef Jack Ma har den siste tiden sørget for at selskapet har investert i en rekke tek-selskaper.

Pichi Chuang

I februar ble det kjent at Snapchat var på jakt etter ny kapital, og Bloomberg anslo at Snapchat etter finansieringsrunden ville verdsettes til mellom 16 og 19 milliarder dollar.

Allerede i juli i fjor ble det kjent at Alibaba var interessert i den populære billedapplikasjonen, der senderen bestemmer hvor lenge mottageren får se bildet før det «blir borte».

Snapchats verdsettelse har skutt i været siste årene.

Facebook

Snapchat skal i dag ha over 100 millioner brukere, og har den siste tiden utvidet bruksområdet med samarbeid med medieselskaper om en nyhetsplattform, som har fått navnet «Discover».

Les også

Flere kinesere blant verdens rikeste

De har også fått stadig flere annonsører til å legge ut «stories», der brukerne kan se videoene eller bildene som blir lagt ut i 24 timer, før de forsvinner.

Annonsørene har blant annet vært Universal Pictures og Coca-Cola.

Denne funksjonen er også ifølge selskapet selv svært populær blant brukerne, men når de legger dem ut vises de kun for brukerens følgere på Snapchat.

Facebook

Facebook forsøkte høsten 2013 å kjøpe bilde- og videodelingstjenesten for tre milliarder dollar, 18,5 milliarder kroner etter den gangs kroneverdi, men fikk ikke tilslaget.

Eierne, med gründer Evan Spiegel i spissen, ville vente til prisen var blitt høyere før de vurderte salg.

Den siste tiden har Alibaba gjort flere investeringer i tek-selskaper, blant annet samkjøringstjenesten Lyft, appen Tango og spillutvikleren Kabam.

Les også

Digital ondskap har mange ansikter

Les også

Derfor samarbeider Snapchat med Spielberg

Les også

Tim Cook: – Var det en god måte å unngå spørsmålet på?

Her kan du lese mer om