Uber-varsler skal ha slått alarm før dødsulykken

Fem dager før den fatale ulykken i Arizona skal flere Uber-sjefer ha mottatt en tydelig advarsel: Selskapets testing av selvkjørende biler går på sikkerheten løs.

VARSLET OM JEVNLIGE ULYKKER: Her ligger en selvkjørende Volvo tilhørende Uber på siden etter en kollisjon i Tempe i Arizona i mars.

Foto: Handout Reuters
Publisert:

Det er teknologinettstedet The Information som tirsdag kommer med oppsiktsvekkende nye opplysningene om omstendighetene rundt ulykken, hvor en selvkjørende Volvo XC90 drepte en fotgjenger i Tempe i den amerikanske delstaten.

Ulykken, som inntraff i mars, fikk Uber til å avbryte sitt program for selvkjøringstesting. Men allerede fem dager i forveien skal selskapet ha blitt varslet om at noe var alvorlig galt.

Ifølge The Information ble den sterke advarselen sendt 13. mars i en e-post fra mellomleder Robbie Miller i avdelingen for selvkjøringstesting.

Les også

Google lanserer verdens første selvkjørende biltjeneste i desember

– Gir jevnlige ulykker

Der skal han ha varslet om to alvorlige forhold:

  • Oppdagelsen av en hittil ukjent sikkerhetsbrist i programvaren, som gjør Ubers prototyper for selvkjørende biler «farlige»
  • Og at reserveløsningen, nemlig de menneskelige sjåførene som sitter på i bilene under testingen av den selvkjørende teknologien, både mangler tilstrekkelig opplæring, og inkluderer personer som allerede har begått store feil, men som likevel får fortsette i testkjøringsprogrammet.

Den påståtte sikkerhetssvikten ved både programvare og sjåfører har resultert i en uforsvarlig prototyp-testing av selvkjørende Uber-biler som allerede «jevnlig resulterer i ulykker med skader», skal Miller ha advart i sin lange e-post.

Den skal ha blitt sendt til Uber-sjefene Eric Meyhofer, Jon Thomason og flere andre, inkludert to av Ubers advokater. Uber har foreløpig ikke kommentert den angivelige varslingen.

Les også

Avis: Uber søkte om børsnotering denne uken

NYT: Måtte gripe inn etter korte distanser

Det var den kvinnelige syklisten Elaine Herzberg (49) som mistet livet da hun skulle leie sykkelen over et fotgjengerfelt, og ble truffet av den selvkjørende Uber-bilen. Hun ble det første dødsofferet for testing av teknologien på vanlige veier.

Mens det hittil ukjente varselet tyder på at Uber-topper visste at hele testprogrammet var risikabelt, har også New York Times tidligere skrevet at testingen har bydd på problemer.

Sent i mars, ikke lenge etter ulykken, fikk den amerikanske storavisen tilgang på hundre sider med interne Uber-dokumenter som avslørte at de selvkjørende bilene slet med tilbakelegge lengre distanser før testsjåførene måtte gripe inn.

Målet om å tilbakelegge to mil uten menneskelig inngripen ble ofte ikke nådd, til tross det var betraktelig lavere enn de nær 90 milene Google klarte under sin testing av selvkjørende biler, ifølge disse dokumentene.

Overfor nyhetsbyrået AP har uavhengige eksperter som har sett video av ulykken fastslått at fotgjengeren ikke handlet uaktsomt, men at det er Uber-bilens laser- og radarsensor som burde ha sett henne og bremset i tide.

Her kan du lese mer om