Lamborghini vil revolusjonere elbiler med ny teknologi

Lamborghini samarbeider med MIT for å utvikle fremtidens superkondensatorer.

RALPH ORLOWSKI / Reuters
Publisert:,

Selskapets nyeste superbil, «mildhybriden» Sián, vil være historiens raskeste serieproduserte Lamborghini.

Samtidig representerer den et lite steg på vei mot det selskapet håper er fremtiden til superelbiler, skriver CNN Money.

Kanalen har snakket med Lamborghinis teknologidirektør Maurizio Reggiani. Han har aldri vært en tilhenger av batterier i superbiler, fordi batterier er tunge.

Derfor har han fokusert på superkondensatorer, som i Siánen er plassert bak setene og foran motoren. Teknologien er utviklet i samarbeid med Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Superkondensatorer lagrer energi i form av et elektrostatisk felt, og kan overføre elektrisitet raskt uten å miste energi som varme.

De lader raskt i det bilen bremser, og bruker den energien under akselerasjon. Men den elektriske motoren i Sián har knappe 34 hestekrefter, ifølge Bil24.

Og ifølge CNN er den er helt avhengig av V12-motoren for å i det hele tatt kjøre en kort avstand.

Superkondensatorer er tre ganger så kraftige som batterier av samme vekt og tre ganger lettere enn batterier med samme kraft. Ulempen er at de har lav energitetthet, noe som betyr at de må lades ofte, skriver CNBC.

Mens det neste steget er å utvikle superkondensatorer som kan drive bilen en liten avstand på vanlige veier, er det endelige målet superkondensatorer som kan drive en fullblods Lamborghini alene.

– For dette trenger vi mye mer tid, sier Reggiani til CNN.

Selskapet jobber mer MIT for å utvikle neste generasjon superkondensator til bruk i superbilerSuperkondensatoren i Sián brukes til å drive bilen når den skifter girLambo hedrer avdød sjefMer om superkondensator