- Fremsynt av Schibsted

En av landets fremste eksperter på nye medier mener det er fremsynt av Schibsted å konsentrere satsingen innen levende bilder på web- og ip-tv.

  • Jørn Pettersen
Publisert: Publisert:

Eirik Solheim, prosjektleder og medieutvikler i NRK, mener at nedgangen på 20 prosent i tv-titting i høst vitner om at medievanene i endring.

- Tradisjonelt TV må tilpasse seg en ny hverdag. Men samtidig tror jeg at nye og gamle medier vil kunne leve side om side, sier Solheim.

Mindre penger

Utviklingen innen nye medier går så raskt at han ikke vil si noe om forholdet mellom vanlige TV-kanaler og web- og IP-TV om ti år.

- Ett er sikkert: Tradisjonelle live-TV-kanaler som er satt opp med faste sendeplaner, har sett sin storhetstid. Disse kanalene vil få mindre å si - og de vil få mindre penger fra annonsørene. Det blir spennende å se hva som skjer da. For da vil det virkelig skje ting, sier Solheim.

Fremsynt

Han legger ikke skjul på at han synes at det er svært fremsynt av Schibsted dersom det virkelig er slik at konsernet har gått ut av TV 2 og TV4, for å konsentrere seg om web- og ip-TV.

- Riktignok stjeler nettet noe tid fra TV, men det gjør nettet fra andre medier og aktiviteter også. Bare tenk på når en ungdommen sitter på nettet og oppdaterer sin egen blogg, så er dette tid som tas fra annen mediebruk, fortsetter Solheim.

Han mener at nedgangen i TV-seeing først og fremst er illevarslende i forhold til nettopp unge mennesker.

- De medievanene som de har fått nå, kommer ikke til å endre seg når de blir eldre. De er vant til å få det de vil ha når de vil med et klikk. Jeg mener at nyhetsoppdateringen i Norge i fremtiden kommer til å skje på nettet, mens andre medier heller vil konsentrere seg om å gå i dybden, sier Solheim.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. - Det verste er over

  2. Vil nyprofilere Schibsted

  3. Fremtiden er mobil

  4. Annonsørene rømmer fra tv

  5. Reklamekollaps for avisene i sommer