Prisen på elbil synker raskt
Prisen på elbil synker raskere enn tidligere antatt, ifølge svenske forskere.
Forskere ved Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) og Stockholm Environment Institute (SEI) melder at utviklingen mot en situasjon der elbiler kan konkurrere på like vilkår, nærmer seg raskere enn man tidligere hadde trodd, skriver Side 3.
I 2007 lå prisen på 1 kWh batterikapasitet over 8.600 svenske kroner, mens prisen i 2014 var falt til 2.600 svenske kroner. Prisen falt med om lag 14 prosent i året.
– Om prisene fortsetter å falle i denne farten, vil kostnaden nå 1.300 kroner i begynnelsen av 2020-tallet, sier Björn Nykvist ved SEI.
Elbilrekord
I februar var 18 prosent av nye registrerte biler i Norge elektriske.
På samme tid i fjor var elbilandelen av nybilsalget 12,5 prosent.
Det viste tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) som videreformidles av Norsk elbilforening.
Mens det i fjor var Tesla S som bidro mest til å øke elbilparken i Norge, var det Volkswagen som så langt i år har dominert salgsstatistikken.
Per 23. februar var det registrert 1.494 VW e-Golf. Det tilsvarer 46 prosent av elbilsalget.
Inkludert e-Up har VW en markedsandel på 55 prosent av elbilsalget så langt i 2015.
– Noe av forklaringen på økningen er at Volkswagen har begynt å levere ut etterslep på sin elektriske e-Golf med varmepumpe, påpekte Elbilforeningen i en pressemelding.
Vil ikke frede elbilfordeler
I dag kan folk som kjører elbil benytte seg av kollektivfeltet og få avgiftslettelser.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) kan ikke garantere at fordelene for elbilene vil bli videreført helt til neste stortingsvalg.
– Når det gjelder elbil-politikken, er klimaforliket veldig tydelig. De fordelene som gjelder nå, skal vare til det er 50.000 biler på veiene. Det nærmer vi oss nå kraftig, sa han under Stortingets muntlige spørretime, og la til:
– Det vil være feil av meg nå å forskuttere hva forhandlingene som skjer mellom partiene på Stortinget, skal ende opp i.