Nytt prestisjebygg for Jaguar- og Land-Rover-forhandler

Insignia flytter nå inn et bygg som et dobbelt så stort som sitt forrige, med en egen, innendørs, bilvei mellom etasjene.

EKSPANSJON: Bygget skal være ett av de aller første i Europa som er laget etter Jaguar og Land Rover sine nye standarder.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Etter drøyt 25 år ved Sofienbergparken på Grünerløkka i Oslo ekspanderer Insignia, som forhandler Jaguar, Land Rover, Morgan og Aston Martin, nå kraftig.

Med nye lokaler på 7400 kvadratmeter forbereder de seg på at særlig Land Rover og Jaguar har store planer i årene som kommer.

- Til og med 2020 skal de komme med minimum to nye modeller i året. Det er mye av motivasjonen for å flytte til disse nye lokalene, og vi må ha det for å få noe business ut av det, sier Thomas Øvreseth, administrerende direktør i Insignia.

Les også

Mellomklassebil fra Jaguar

Han viser oss rundt i anlegget som ble bygget i 1967, den gang som garasje for posten. Det gjør at lokalitetene blant annet har en innvendig bilvei mellom de to etasjene.

Kapitalkrevende bransje

- Det var mest hensiktsmessig for oss å leie to fulle etasjer. Med salgsavdelingen i første og verksted i andre. Her kan vi kjøre inni bygget, det gir oss mange fordeler som vi ikke ville hatt i andre nærlingslivsbygg, sier Øvreseth.

(saken fortsetter under bildet)

ARMSLAG: Thomas Øvreseth i Insiginia har nå betydelig bedre plass enn til de fire fem bilene som sto midt i kontorlandskapet der de tidligere hold til.

De har i flere år sett etter nye lokaler i Oslo-området da huset på Grünerløkka, som tidligere var en sjokoladefabrikk, ble for trangt. Det var omtrent halvparten av det nye anlegget i grunnflate, men dette var fordelt på mange mindre rom som ikke var praktiske for en bilbutikk. Dette ble særlig parkert etter at Jaguar og Land Rover ble ett konsern, og begge merkene skulle forhandles under ett tak.

Les også

Denne modellen kan doble Land Rovers salg i Norge

- Dette er en kapitalkrevende bransje. For å sikre marginene har produsentene skjøvet mer og mer over på forhandlerne, så det har vært superviktig for oss å holde kostnadene på et fornuftig nivå. Vi har selvsagt regnet på hva vi har råd til, og vi ønsket å være så nærme Oslo sentrum som mulig. Vi så på lokaler ved Skøyen, hvor prisen lå på 3000 kroner per kvadratmeter, lokalet her har vi fått for en helt annen pris.

Det nye anlegget ligger i Konows gate rett ved Lodalen, litt sør-øst for Oslo sentrum.

(saken fortsetter under bildet)

IKKE BARE TRAPP: Man kan flytte bilene mellom etasjene via en innvendig vei.

Bygget har de leid for 15 år, og gårdeier skal ha brukt 90 millioner på å oppgradere hele bygget, som er på 19.000 kvadratmeter, hvor en stor del er brukt på lokalene til Insignia.

- Det er selvsagt en risiko å gjøre dette, men det er en kalkulert risiko. Jaguar Land Rover sentralt satser, og det må vi også gjøre om vi skal henge med.

Mer bilstoff på E24 BIL

Per i dag er de 26 ansatte, en stab de har bygd opp over de siste årene med tanke på flyttingen, de planlegger i tillegg å ansette et par til på verkstedet.

- Vi er også de eneste i Norge med et autorisert superluksusagentur med Aston Martin, sier Øvreseth.

Denne avdelingen er skilt ut fra de andre med en glassvegg. Da vi var innom, sto det fire Aston Martin der. To nye Rapide S, en ny Vanquish V12, alle biler som koster rundt tre millioner kroner, pluss én DB9 Volante fra 2007.

Les også:

  • Tidenes raskeste Land Rover
  • En britisk hot-rod
  • Kraftigste Jaguar noensinne
Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. – De vil ha en bil de kan gå ned og si «god morgen» til

  2. Dette er James Bonds nye bil

  3. Kan disse luksus-elbilene ta opp kampen med Tesla?

  4. Slutt for Norges største bokhandel

  5. Dette blir Norges største bilbutikk