Jaguar XE med en ideell motor

En sprek bensinmotor gjør Jaguar XE til en sportssedan på et høyt nivå. 

  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Jaguars forrige forsøk i den litt raffinerte enden av mellomklassen, X-type, ble aldri spesielt godt likt, men det åpnet opp merket for en ny kundegruppe. For i årene den ble laget, mellom 2001 og 2009, ble det produsert mer enn 350.000 av den.

Trolig var de aller fleste folk som ikke ville ha kjøpt en bil fra dette merket, om det ikke var for X-type. Den gang var alternativet for Jaguar-kunder med sedanønsker den enda mer retropregede S-type, som var større, eller XJ som var størst.

XE, som ble lansert i våres, lander i samme segment som X-type en gang var, men denne gangen er produktet helt og holdent Jaguar. Så ingen kan komme og si at det egentlig bare er en Ford Mondeo med andre klær.

ELEGANT SLEKT: Jaguars formspråk sluttet å være retro med XF som kom i 2009. XE benytter seg av de samme linjene som den noe større modellen.

Vi har tidligere prøvd bilen med en dieselmotor på 180 hestekrefter. Da viste den lovende takter. Kjøreegenskapene er veldig gode, på nivå med BMWs 3-serie, hvilket vil si klasseledende.

Bensinmotor

De 180 hestekreftene gjør bilen til en brukbart sprek bil, men det er lett å merke at den kan håndtere en større motor, og som en sportslig sedan er heller ikke motoren helt riktig. Den har, som dieselmotorer flest, et ganske begrenset register. Det ideelle i en bil som dette er en bensinmotor med påfølgende fleksibilitet og gjerne noen hestekrefter mer.

PREMIUM: Bilen holder et pent nivå innvendig. Dette matcher fint de tyske premiummerkene.

Det har vi her.

Dette er en XE med 240 hestekrefter, hentet fra en toliters, fire sylindret bensinturbomotor. Da blir både de rene ytelsene, den gjør null til hundre på 6,8 sekunder, og dynamikken i motoren langt spenstigere.

Mer bilstoff på E24 BIL

Det å blåse opp en tolitersmotor til denne effekten er nesten det samme som BMW har gjort i sin 330i. Og det er høyst naturlig å trekke frem nettopp den bilen. For XE er en sedan av det sportslige slaget, som kjøremessig legger seg tett opptil BMWs 3-serie.

XE har, som BMWs 3-serie, bakhjulstrekk. Balansen er veldig god og med motoren her får den det lille ekstra som gjør at den virkelig føles som en sportssedan.

STØRRELSE: XE er 467 centimeter lang, omtrent det samme som BMWs 3-serie. Noe som også må sees på som bilens sterkeste konkurrent. Salgsmålet til importøren er 120 biler i 2014, etter at den ble introdusert på vårparten.

Den føles veldig lett å håndtere, responderer kjapt og presist og motoren er med på leken når man ber om det. Med drivhjul bak få man også bonusen med at styringen er presis og kreftene er bak. Dermed kan man «styre» bilen med gasspedalen også. Hvis man er tilhenger av motorlyd, er bilen en skuffelse. Jaguar har valgt å tone ned dette elementet. De har jo ellers vist at de kan få til noen svært freske lyder, med for eksempel F-type, men i sedan-bilene er ønsket mer i retningen av lydløs, tydeligvis.

Mangler i utvalget

Er man uvøren, vil den understyre, det gjør alle biler, før eller siden. Denne gjør det siden, i meningen av at det vil bety at man har for mye fart, og ikke under gasspådrag.

På bane er det en veldig godt samlet bil. Den beholder fatingen selv om den presses hardt, og motoren har godt med krefter. Dette koblet mot en rask automatgirkasse gir sportslighet som man altså kun vil finne igjen i en BMW 3-serie.

BENSIN: Motoren her passer veldig fint til biltypen. 240 hestekrefters bensin blir riktig. Det er for øvrig den minste bensinmotoren, man kan også få den med 340 og 380 hestekrefter bensin.

Underveis hjelper det jo også at interiøret er elegant og at funksjonene både kjennes ut som kvalitet og sitter der de bør være.

Det som er litt mindre heldig er at den foreløpig kun kommer som sedan og ikke er tilgjengelig med firehjulstrekk. Dette gjør at den har små sjanser til å bli noe annet enn en kuriositet her til lands. Til sammenligning er 75 prosent av alle BMWs 3-serie som selges i Norge stasjonsvogn, det er også samme andel firehjulstrekk.

Dette vil bedre seg en smule til våren når de kommer med firehjulstrekk i kombinasjon med 180 hestekrefters diesel. Mens tilfellet stasjonsvogn henger i det blå. Fabrikken har hverken bekreftet eller avkreftet om det vil komme.

Les også

Sporty slagstøvel

Les også

Jaguar med modelloffensiv

Les også

Jaguar Land Rover ekspanderer

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil
  2. Jaguar

Flere artikler

  1. Helt ny Jaguar – selv om det ikke ser sånn ut

  2. Sporty slagstøvel

  3. De mest spennende bilnyhetene i 2016

  4. Jaguar med modelloffensiv

  5. Denne bilen er viktig for Volkswagen