– Dette blir toppsaken på møtet med departementene

Mandag skal Norges Taxiforbund møte Samferdselsdepartementet og Justisdepartementet for å snakke om fremtiden for næringen. De er ikke redd for konkurranse, men de vil ha like vilkår.

SAMME REGLER: Norges Taxiforbund forventer at Uber må operere innenfor samme lovverk og regelverk som dem.

Lise Åserud
  • Sigrid Moe
Publisert:,

Den kontroversielle taxi-appen Uber har ankommet Norge, og Norges Taxiforbund sier at de nå sitter igjen med flere spørsmål enn svar.

Les også

Den omstridte taxi-appen Uber kommer til Oslo

Konkurranse

– Dette er ulovlig. Vi er ikke redd for konkurranse, men det må være på like vilkår, sier Knut Thomassen, styreleder i Norges Taxiforbund, til E24.

Styreleder Knut Thomassen i Norges Taxiforbund

Han legger til at det allerede er flere taxisentraler i Oslo som konkurrerer på like vilkår.

– Vi må ha det samme lovverket. Om dette er lov, så kan vi også slutte med registrering av ordningstall og løyver og ta det gjennom en app. Jeg mener dette er ulovlig, sier Thomassen.

Regelverk

Han lurer også på hvilke kompetansekrav som stilles til Uber-sjåførene, som taxisjåfører blir testet igjennom kjentmannsprøver og kjøresedler.

– Jeg skjønner ikke hvordan de kan etablere seg nå. De ser ikke ut til å følge det samme regelverket som oss, og de har ikke løyve, sier Thomassen.

Han lurer også på om betalingene blir registrert i Norge, og om sjåførene er etablert som selvstendig næringsdrivende.

– Det er en forventning blant taxisjåførene i Oslo at de må følge samme regelverk, sier Thomassen.

Møte

Mandag skal Norges Taxiforbund i et møte sammen med Samferdselsdepartementets Bård Hoksrud og Justisdepartementet.

– Dette blir toppsaken under møtet. Jeg håper vi endelig kan få noen svar, sier Thomassen.

Taxinæringen har anmeldt to sjåfører knyttet til Haxi, som har en tjeneste som ligner Uber sin. Thomassen sier at de vil vurdere å anmelde Uber etter møtet mandag.

I Danmark er Uber allerede anmeldt.

Samferdselsdepartementet jobber for fullt med å utarbeide nytt regelverk for taxinæringen.

– Lovverket er klart. Skal du drive med betalt transport, så skal du ha løyve. Det må Uber forholde seg til. Om du tar penger for persontransport, og ikke har løyve, er det ulovlig, sier statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet.

Oslo kommune

Det er Oslo kommune som har ansvaret for kontrollen av taxinæringen i Oslo.

Og kommunen er langt mer positiv til Uber enn det statssekretæren er.

Byrådsleder i Oslo Stian Berger Røsland (H) sier at det vil bli spennende å se hvordan Uber stiller seg opp mot dagens lovgivning i Norge.

– Jeg er i utgangspunktet skeptisk til å møte nyskapning med forbud. Noen finner på nye, smarte løsninger som erstatter de gamle. Dette er det fantastiske med markedsøkonomien. Kanskje er Uber, Haxi og de andre tjenestene en slik nyskapning, sier Berger Røsland til E24.

Dyrere

I andre kvartal i år omsatte drosjenæringen for 2,3 milliarder kroner, opp 3,1 prosent fra samme kvartal i fjor. Samtidig falt antall turer med 0,6 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Dette betyr færre og dyrere turer.

I løpet av det siste året har det blitt etablert flere tjenester, som beskriver seg som en utvidet kompiskjøringstjeneste.

En av dem er Haxi. Drosjenæringen i Norge har levert inn to anmeldelser knyttet til tjenesten, men ingen av sakene har ført til dom ennå.

Uber avviser overfor E24 at de nå lanserer i Norge for å teste myndighetene. De sier responsen har vært overveldende.

Les også

– Vi burde møte Uber med åpenhet

Det er to tjenester som lanseres i Norge:

Uber Black Selskapet ønsker via den omstridte appen å sette kunder i kontakt med profesjonelle sjåfører som kan kjøre dem dit de ønsker i luksusbiler.

I denne tjenesten samarbeider de med selskaper som allerede er etablert i Oslo.

UberPop Et pilotprosjekt, som er uten løyve eller godkjennelse fra myndighetene.

Les også:

Haxi vil begynne med varelevering - Nå kan du bestille fremmede til å kjøre hjem Ikea-varene for degHoksrud til taxinæringen: – De nye aktørene tilfredsstiller ikke norske lover og forskrifterNorgestaxi tilbyr fastpris i de største byeneDrosjene har høyere omsetning og færre turer- Vi har mye å lære av måten Haxi gjør ting påOmstridt taxiapp utlyser tre stillinger i OsloUber-ansatte føler seg utnyttet

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. - Jeg mener fortsatt at dette er nyskapning vi burde har rom for i Norge

  2. Uber til E24: - Responsen har vært overveldende positiv

  3. – Vi burde møte Uber med åpenhet

  4. Annonsørinnhold

  5. – Dette er svart kjøring satt i system

  6. – Det er ikke taxinæringens skyld, det er regelverket