JULEPLATER: Norske artister redder CD-salget

Juleplater med norske artister bidrar til å øke CD-salget i en ellers nedadgående platebransje.

SUKSESS: I fjor solgte Sissel Kyrkjebø og Odd Nordstoga 400.000 eksemplarer av deres felles julealbum.

Næss, Øyvind Nordahl
Publisert:,

Resultater hittil i år viser at CD-salget har falt med 26 prosent sammenlignet med fjoråret - men i julestria drar norsk musikk opp salgstallene.

Det fallende platesalget merkes på bransjen, for i forhold til i fjor taper den 13 prosent av totalomsetningen, skriver Dagens Næringsliv (DN).

64 prosent norsk

Flere norske artister har sluppet juleplater, det har bidratt til å øke salget. I november steg salget med 12 prosent i forhold til i fjor.

Hele 64 prosent av musikken som ble solgt i november var av norske artister. Det er bransjen godt fornøyd med.

- Hvis det ikke er rekord, så er det i alle fall veldig bra, sier Roy Funner hos bransjeorganisasjonen Ifpi til DN.

Solgte 400.000 CD-er

Kurt Nilsen, Sissel Kyrkjebø og Bjørn Eidsvåg har alle toppet VGs albumliste med sine julealbum.

Klikk her for å følge E24 på Facebook

I fjor hadde Sissel Kyrkjebø og Odd Nordstoga suksess med sin felles juleplate. Den solgte i 400.000 eksemplarer - distribuert gjennom Coop-systemet.

- Absolutt alle gir jo ut juleplate. I tillegg har flere sikret seg spesialavtaler med dagligvareforretninger, og det øker omsetningen, sier Funner til DN.

CD-salget på nivå med 1991

Det er ikke bare i Norge salget av CD-plater går tråkt. I USA har salget falt til det laveste nivået på 19 år.

4,95 millioner på en uke er det laveste salgstallet man har hatt siden Nielsen SoundScan begynte å undersøke musikkbransjen i 1991.

Et av USAs største musikkselskaper, Universal Music Groups, satte ned prisene på album til 60 kroner, men dette ser ikke ut til å hjulpet for salgstallene.

- Nytt liv til CD-en

Universal Music Groups nye prisprogram startet i april og vil være en prøveløsning gjennom hele 2010. For å imøtekomme de lave prisene vil Universal også tilby CD-er med ekstramateriale til en høyere pris.

- Vi tror den nye prisprofilen vil gi nytt liv til CD-en, sa Universal Music Group Distributions konsernsjef, Jim Urie, til Billboard.biz den gangen.

LES OGSÅ:

Les flere medienyheter på E24 Media