Ville biler på vei til Norge
Biler er dyre i Norge, ikke minst de med stor motor. Snart kjører det en Aston Martin til fem millioner kroner og et par Ferrarier til det dobbelte på norske veier.
I statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken, som følger nybilregistreringer i Norge, finner man mange kostbare biler. Samtidig sier den ikke alt. Det er flere ekstreme biler som skjuler seg bak tallene for hele modellrekken.
Vi kårer Folkets favorittbil - du bestemmer!
Dette gjelder merker som Mercedes-Benz med sine AMG-modeller, BMWs M-biler og Audis RS- og S-utgaver.
En Mercedes-Benz toppmodell som vises er SLS AMG, så langt i år er det registrert én ny. Michael Justiniano, pr- og markedskoordinator hos Mercedes-importør Bertel O. Steen, kan fortelle at det siden introduksjonen i fjor er solgt 11 av SLS AMG i Norge. Dette er en bil som har 571 hestekrefter, måkevingedører og koster tre millioner kroner.
Den første
Nylig kom den første kabriolet-versjonen av SLS AMG til Norge.
Mercedes' råeste kabriolet - for første gang i Norge
- Vi har foreløpig ikke solgt noen av den i Norge. Det er nok litt feil tid av året for en kabrioletbil som dette, sier Justiniano, men han regner med at det løsner til våren.
Den har den samme 6,2 liters V8 motoren som hard-top utgaven, på 571 hestekrefter. Med en toppfart på 317 kilometer i timen og null til hundre på 3,8 sekunder.
Mercedes har akkurat lansert en ny generasjonen av suv-en ML. AMG versjonen av den kommer i produksjon i mars, med 517 hestekrefter, og to nordmenn har bestilt en slik, forteller Justiniano. Prisen blir 2,2 millioner kroner og leveringene er i mai.
Noe av det mest ekstreme som er på vei til hit, er en Lexus LFA. Det er en sportsbil som kun skal lages i 500 eksemplarer.
- Vi har en i bestilling, ja. Den kommer hit i mai, sier Jan Christian Holm, salgs- og markedssjef hos Lexus Norge.
Eneste i Norge
LFA har en V10 motor på 552 hestekrefter og gjør null til hundre på 3,6 sekunder.
- Kun 43 av disse bilene kommer til Europa, og bare en til Norden, nemlig denne, sier Holm.
Mer bilstoff på E24BIL
Til tross for en svært saftig pris, er det kjent at Lexus ikke tjener penger på å selge bilen, den er en teknologisk testbenk og merkevarebygger.
- Prisen blir på cirka 4,5 millioner kroner, hvorav 1,5 går rett i statskassa. Kjøperen bor i Rogaland, i oljebyen og er en sann Lexus-entusiast. Han har allerede fem stykker, hele modellrekken og kjører til daglig en IS-F, sier Holm.
Thomas Øvreseth hos Aston Martin-importør Insignia sier de har bestilt en Aston Martin V12 Zagato for en norsk kunde. Dette er en spesialversjon av Vantage-modellen.
- Vår kunde er blant de 20 første som har bestilt denne meget eksklusive sportsbilen, som kun blir bygget i 150 eksemplarer, sier Øvreseth.
Han regner med at den vil koste rundt fem millioner kroner når den kommer til Norge. De første kundeleveringene er neste høst.
Flere til neste år
Audi, har lik deres tyske konkurrenter BMW og Mercedes-Benz, en egen serie med høy ytelsesbiler, basert på deres mer normale biler.
- I 2011 fikk vi tildelt en Audi RS 3 Sportback fra fabrikken, den ble solgt umiddelbart. I 2012 får vi to slike biler fra fabrikken, sier Marius Tegneby informasjonsansvarlig for Audi.
E24s biltester
RS 3 Sportback er en spesialversjon av A3 modellen. Den har 340 hestekrefter fra en fem sylindret motor på 2,5 liter. Dette i kombinasjon med Quattro firehjulstrekk gir en null til hundre tid på 4,6 sekunder og koster litt over én million kroner.
I tillegg har Audi i Norge solgt to RS5 og en S5 i år.
Snart nye
Han legger til at de er inne i et generasjonsskifte med S- og RS-modeller. Dette er biler som han sier de selger klart mest av det året de lanseres. Tegneby regner med et høyere salg neste år, da de kommer med S8, S7 Sportback og S6. Disse vil så bli fulgt av RS4 Avant, RS5 Kabriolet og RS6 Avant.
Superbilen R8 har de snart solgt ti stykker av siden den kom 2006.
- Vi jobber nå mot å levere den første Audi R8 V10 Spyder i Norge ved nyttårstider, sier Tegneby.
Trond Sandven hos Sandven AS i Bergen kan bekrefte at de snart får inn en McLaren MP4-12C.
- Det stemmer, den kommer om et par uker. Faktisk kommer det to. Vi tar inn en demonstrasjonsbil også.
Ti millioner
Dette er en superbil laget av et selskap som normalt har vært assosiert med Formel 1. Bilen har 600 hestekrefter og sees på en som en direkte konkurrent til Ferrari 458 Italia. Prisen i Norge blir 3,4 millioner kroner.
Det aller drøyeste blir likevel de to Ferrariene som er bestilt hos Autostrada Sport. Til sommeren skal arvtakeren til den legendariske superbilen Enzo komme. Foreløpig er ikke spesifikasjonene til bilen kjent, men Olav Medhus daglig leder hos Autostrada Sport, sier at bilen koster cirka en million euro. På norske skilter vil dette bli i størrelsesorden 10 millioner kroner.
Les også