Geelmuyden Kiese legger ut kundeliste på nett
Oppfordrer kundene til å si ja til å stå på «åpen liste».
Kommunikasjonsbyrået Geelmuyden Kiese kommer tirsdag til å legge ut deler av kundelisten sin på nettet.
PR-byrået kontaktet før jul sine 50 største kunder med et varsel om at byrået vil ha mer åpenhet i kommunikasjonsbransjen, og at byrået som følge av det ønsker å legge ut kundelisten offentlig.
Kundene har likevel anledning til å reservere seg mot å få navnet på listen.
I brevet som gikk ut før jul, står det at behovet for konfidensialitet skal respekteres.
Ifølge Geelmuyden Kiese håper man at kunder som tilsammen står for 80 prosent av den omsetningen byrået har gjennom de 50 største klientene, vil takke ja.
- 100 prosent ville ikke være realistisk. Noen kunder har behov for konfidensialitet. Begrunnelsen kan være børssensitiv, strategisk, eller diskresjonær, skriver byrået på sin nettside.
I høst fikk PR-bransjens hemmelige kundelister gjennomgå i den debatten som oppstod etter at tidligere First House-rådgiver Sylvi Listhaug (Frp) ble landbruksminister.
Verken Landbruksdepartementet eller First House ga ut Listhaugs liste på forespørsel.
Like før jul kom avgjørelsen fra Sivilombudsmannen om at både Listhaug og statssekretær Julie Brodtkorb ved Statsministerens kontor må offentliggjøre deler av kundelistene de hadde da de jobbet i PR-bransjen.
Brodtkorp var tidligere administrerende direktør i JKL Group.