Aftenposten tett bak VG

Kampen om å kalle seg Norges mest leste avis hardner til.

MANGLER 10.000: Hilde Haugsgjerd, avtroppende sjefredaktør i Aftenposten har kun 10.000 færre lesere enn VG.
  • Line Midtsjø
Publisert:

Selv om leserflukten fra papirformatet til digitale plattformer fortsatt er hovedtrenden, har Aftenposten faktisk økt antall lesere også for papiravisen.

  • Aftenposten har en leseroppgang fra 610.000 til 653.000, hvilket tilsvarer leservekst 7 prosent.

Dermed nærmer Aftenposten seg VG i antall lesere, viser de ferske tallene fra MBL tirsdag. Aftenposten er allerede landets største avis målt i opplag.

  • VG kan skilte med 663.000 lesere, ned fra 734.000 samme periode året før. Dette tilsvarer en leserflukt på 9,7 prosent.
  • Dagbladet har 326.000 lesere, ned fra 346.000 samme periode året før. Det tilsvarer en nedgang på 6 prosent.

Fallet bremser opp

Fallet i leseroppslutningen for papirproduktene er halvert i forhold til de tidligere målingene, melder Mediebedriftenes landsforening (MBL).

Nedgangen er 2,3 prosent for alle målte avistitler.

For de største titlene er utviklingen mer positiv.

For de 17 titlene med over 75.000 lesere er nedgangen 1,2 prosent. Nisjeavisene har samlet sett en fremgang på 4,4 prosent, mens lokalavisene har en tilbakegang på 3,3 prosent.

Digital vekst fortsetter

Samlet sett når mediehusene flere lesere enn noen gang, fordi digitale medier fortsetter å rekruttere lesere.

Det er fire nettsteder med over en million lesere per døgn, viser spørreundersøkelsen til MBL.

  • Største nettsted i Norge er VG Nett med 1.943.000 lesere per døgn. Det er opp 8,3 prosent fra 1.794.000 lesere.
  • Yr.no har 1.329.000 lesere, opp fra 1.138.000 (opp 16,7 prosent).
  • Dagbladet.no har 1.264.000 lesere opp fra 1.172.000 (opp 7,85 prosent).
  • Finn.no 1.138.000 lesere, opp fra 1.066.000 (opp 6,75 prosent).

E24 er et heleid datterselskap av VG. Både VG og Aftenposten er eid av Schibsted.

LES MER:

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring

Flere artikler

  1. Kvinnemagasiner kaprer flere lesere

  2. Se og Hør har mistet 120.000 lesere på ett år

  3. Hver fjerde avis er ute av stativene på ti år

  4. Fortsatt tilbakegang for mange papiraviser

  5. FHM legges ned