Aftenposten tett bak VG
Kampen om å kalle seg Norges mest leste avis hardner til.
Selv om leserflukten fra papirformatet til digitale plattformer fortsatt er hovedtrenden, har Aftenposten faktisk økt antall lesere også for papiravisen.
- Aftenposten har en leseroppgang fra 610.000 til 653.000, hvilket tilsvarer leservekst 7 prosent.
Dermed nærmer Aftenposten seg VG i antall lesere, viser de ferske tallene fra MBL tirsdag. Aftenposten er allerede landets største avis målt i opplag.
- VG kan skilte med 663.000 lesere, ned fra 734.000 samme periode året før. Dette tilsvarer en leserflukt på 9,7 prosent.
- Dagbladet har 326.000 lesere, ned fra 346.000 samme periode året før. Det tilsvarer en nedgang på 6 prosent.
Fallet bremser opp
Fallet i leseroppslutningen for papirproduktene er halvert i forhold til de tidligere målingene, melder Mediebedriftenes landsforening (MBL).
Nedgangen er 2,3 prosent for alle målte avistitler.
For de største titlene er utviklingen mer positiv.
For de 17 titlene med over 75.000 lesere er nedgangen 1,2 prosent. Nisjeavisene har samlet sett en fremgang på 4,4 prosent, mens lokalavisene har en tilbakegang på 3,3 prosent.
Digital vekst fortsetter
Samlet sett når mediehusene flere lesere enn noen gang, fordi digitale medier fortsetter å rekruttere lesere.
Det er fire nettsteder med over en million lesere per døgn, viser spørreundersøkelsen til MBL.
- Største nettsted i Norge er VG Nett med 1.943.000 lesere per døgn. Det er opp 8,3 prosent fra 1.794.000 lesere.
- Yr.no har 1.329.000 lesere, opp fra 1.138.000 (opp 16,7 prosent).
- Dagbladet.no har 1.264.000 lesere opp fra 1.172.000 (opp 7,85 prosent).
- Finn.no 1.138.000 lesere, opp fra 1.066.000 (opp 6,75 prosent).
E24 er et heleid datterselskap av VG. Både VG og Aftenposten er eid av Schibsted.
LES MER: