Schibsted med stabilt resultat under «krevende endringsprosess»

- Tilfredsstillende i et utfordrende og dynamisk mediemarked, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal om tallene. 

KUTTER KRAFTIG i PAPIR: - Endringsprosessen er krevende for mediehusene og for våre ansatte, men det er av stor betydning at prosessen fortsetter med full styrke, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal. Mediekonsernet varsler at «ytterligere detaljer om restruktureringskostnader knyttet til kostnadsreduksjonene» vil bli kommunisert senere i fjerde kvartal.
  • Even Landre
Publisert:

Mediekonsernet Schibsted er inne i omfattende endringsprosess, hvor det barberes kraftig i kostnadene i papirvirksomheten, mens det foregår en tilsvarende styrking i den digitale virksomheten.

Utviklingen i markedet er tydelig: I tredje kvartal hadde mediehusene en nedgang i annonseinntekter på papir på 12 prosent, eller rundt 100 millioner kroner, når man sammenligner med samme periode i fjor.

Og denne utviklingen har forverret seg i høst.

- Vi har sett tegn på ytterligere svekkelse i oktober, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted.

Over forventningene
Onsdag morgen la konsernet frem sine økonomiske tall for årets tredje kvartal, og av av rapporten går det frem at Online rubrikk-virksomheten økte inntektene med 16 prosent i tredje kvartal, mens mediehusene i Norge og Sverige gikk tilbake med henholdsvis 2 og 1 prosent.

Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) havnet på 514 millioner kroner i kvartalet mot 522 millioner i tredje fjorårskvartal.

- Den underliggende resultatutviklingen er stabil sammenlignet med i fjor. Det er tilfredsstillende i et utfordrende og dynamisk mediemarked, sier Ryssdal.

Les også: Schibsted-kuttene: Varsler felles annonseproduksjon

Driftsresultatet var noe bedre enn markedsforventningene tilsa.

På forhånd hadde analytikerne i en undersøkelse fra Konsensus iMarkedet sett for seg et EBITDA på 497 millioner kroner.

I samme periode steg inntektene til 3.524 millioner kroner, opp 2 prosent fra 3.380 millioner. Her var det ventet inntekter på 3.506 millioner kroner.

På bunnlinjen satt Schibsted igjen med 346 millioner kroner. Det var en økning på 4 millioner kroner fra samme periode i fjor.

Les også: Gjennomfører storkutt mens egen millionlønn øker

- Krevende for våre ansatte
Schibsted har satt i gang et omfattende endringsprogram i mediehusene, og viser til at mediehusene preges av en fortsatt strukturendring og rask overgang fra papir- til internettmedier og digitale plattformer.

Faa konsernets side er det derfor varslet digital satsing kombinert med kostnadstiltak på til sammen 500 millioner kroner som skal implementeres i løpet av de neste to årene.

Schibsted Norge (abonnementsavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen) skal etter planen stå for 400 millioner kroner av disse kostnadstiltakene.

- Vårt svar på de store endringene er å styrke den digitale virksomheten og redusere kostnadsnivået betydelig i papirvirksomheten. Endringsprosessen er krevende for mediehusene og for våre ansatte, men det er av stor betydning at prosessen fortsetter med full styrke, sier Ryssdal.

Han legger til at de venter at strukturendringene og omstillingsprosessen vil føre til lavere marginer for disse virksomhetene enn det man har sett de senere årene.

Schibsted varsler i kvartalsrapporten at «ytterligere detaljer om restruktureringskostnader knyttet til kostnadsreduksjonene vil bli kommunisert senere i fjerde kvartal».

Les også: Forbedret resultatet, kutter 80 til 100 årsverk

E24 er et heleid datterselskap i Schibsted-konsernet. Enkelte ansatte i E24 eier aksjer i Schibsted.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring
  2. Schibsted

Flere artikler

  1. Svake tall fra Schibsted

  2. DNB: - Selg Schibsted-aksjen

  3. Online-annonsene trekker opp Schibsted

  4. – Positivt at de greier å tilpasse kostnadsbasen

  5. Schibsted tjente mer