Kostnadsspøkelset sender Facebook-aksjen ned

Facebook sier at kostnadene kan øke med 75 prosent neste år.

KOSTBARE INVESTERINGER: Facebook har gjort en rekke milliardoppkjøp, som meldingstjenesten WhatsApp. Det har fått kostnadene til å stige kraftig, uten at inntektene følger etter.
  • Andreas Wolden Fredriksen
Publisert: Publisert:

Facebook stuper rett fra børsstart på Nasdaq. Vel en time inn i handelen er aksjen ned 6 prosent. Selskapet la tirsdag frem bedre tall enn ventet på inntektssiden, men investorene sender onsdag aksjen rett ned.

Aksjelive:Følg utviklingen til Facebook-aksjen her

Grunnlegger Mark Zuckerberg sa tirsdag at selskapet fortsatt skal investere tungt i ny teknologi i årene fremover. Tidligere i år bladde han opp 115 milliarder kroner for meldingstjenesten WhatsApp, som de fortsatt ikke vet hvordan de skal tjene penger på.

Det bekymrer investorene. Kostnadene steg med 41 prosent i tredje kvartal, hvorav mesteparten er relatert til kjøpene av WhatsApp og Oculus Rift.

Tallene ble presentert etter børsslutt tirsdag, og Facebook-aksjen var ned 11 prosent i etterhandelen.

Vil investere mer

– Jeg tror folk er bekymret for at de ikke vokser raskt nok. Når det er sagt, listen lå allerede veldig høyt. Jeg tror aksjen er ofre for sin egen suksess. I mine øyne gjør Facebook alt rett, sier Tim Seymour i Triogem Asset Management til CNBC.

Men det blir mer utgifter for Facebook fremover.

Finansdirektør David Wehner kom med et «skremmeskudd» under en konferansesamtale etter fremleggelsen av tallene. Han forventet at kostnadene vil stige i kvartalene fremover. For neste år anslo han en kostnadsøkning på mellom 55 og 75 prosent, ifølge Marketwatch.

Kostnadsøkningen kommer som følge av at Facebook ønsker å fortsette å investere i ny teknologi og tekno-talenter.

Har tiårsplaner

I tillegg sa han at inntektene for fjerde kvartal kun vil stige med mellom 40 og 47 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Det vil i så fall bli langt lavere enn tidligere estimert, og markere en markant knekk i vekstkurven, ifølge Business Insider.

Under samme samtale ba Wehner analytikerne om å se enda lenger frem enn neste kvartalstallpresentasjon. Zuckerberg la til at selskapets langsiktige mål strekker seg mer enn et tiår frem, noe som fordrer en aggressiv investeringsstrategi.

– Produkter blir gjerne ikke interessante forretningsmessig før de har rundt en milliard brukere, sa Facebook-sjefen til analytikerne. Han la til at de kan nå det målet for flere av produktene deres innen fem år. For å gjennomføre planen har Zuckerberg lagt en tre-, fem- og tiårsplan.

Les også:

Facebook er nesten like stor som KinaFacebook kan gjøres om til en nyhetsplattformBlokker Facebook-maset en gang for alle

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Facebook

Flere artikler

  1. Facebook soper inn på mobil

  2. Én milliard bruker Gmail

  3. Facebook-aksjen faller tross sterk vekst

  4. WSJ: USA vurderer rettslige skritt mot Facebook

  5. Nå har Whatsapp over 800 millioner brukere