Spotify-brukerne betaler mindre i snitt – øker prisene

Hver betalende Spotify-bruker la igjen åtte prosent mindre enn året før. Nå skrur selskapet opp prisene i 25 markeder, inkludert Norge.

VEKST: Fortsatt er utviklingen positiv for Spotify, men selskapet taper også mye penger.

Lucas Jackson / Reuters
  • Martin Hagh Høgseth
Publisert: Publisert:

Strømmetjenesten Spotify legger onsdag frem et resultat som i det store å hele er bedre enn hva analytikerne hadde sett for seg på forhånd.

Likevel faller aksjen mer enn fire prosent i førhandelen rundt tre timer før de amerikanske børsene åpner.

Spotify hadde 345 millioner aktive månedlige brukere i fjerde kvartal, hvorav 155 millioner av disse var fullverdig betalende brukere. Veksten i premiumbrukere var ti millioner eller 7 prosent fra kvartalet før.

De resterende rundt 200 millioner brukerne har gratisabonnenter som finansieres med reklame.

Selskapets samlede inntekter økte 17 prosent til 2,17 milliarder euro, noe som var like over analytikernes spådommer, ifølge Bloomberg.

Driftsresultatet endte på minus 69 millioner euro, noe som er en forbedring fra minus 77 millioner året før.

Les også

Spotify-gründeren vil investere 11 milliarder kroner i «den europeiske drømmen»

Øker prisene

Skuffer gjør derimot inntektene per bruker. Hver bruker la igjen 4,24 euro, noe som er en nedgang på 8,4 prosent fra året før. Selskapet understreker likevel at justert for valutavariasjoner var nedgangen på tre prosent.

For å øke inntektene fortsetter selskapet å skru opp prisene. Tilbake i oktober økte selskapet prisene i syv markeder på familiepakken «Family Plan». Det samme skjedde i 25 andre markeder 1. februar.

Samme dag var det også tid for prisjusteringer i Norden. Norske, svenske, finske og islandske brukere må nå tåle prisendringer på alle abonnementstyper.

De brukerne som derimot mottar reklame bidro med mer inntekter i fjerde kvartal. Inntektene her var på 281 millioner euro, noe som er høyere enn selskapets egne prognoser.

Økningen kommer blant annet fra podkast, der reklameinntektene steg med over 100 prosent. Selskapet har satset tungt på podkast den siste tiden, og har sikret seg flere kjente navn.

Les også

– Det har bare eksplodert

Venter inntil 80 millioner nye brukere

I forbindelse med resultatfremleggelsen kommer selskapet også med nye prognoser for det nye året.

Spotify venter at mellom 407–427 millioner brukere vil være innom månedlig ved utgangen av året. Av dette anslår selskapet at 172–184 millioner vil være premiumbrukere.

Strømmetjenesten spår at inntektene vil ende på 9,01–9,41 milliarder dollar. Det ligger samtidig opp til et driftsresultat på minus 200–300 millioner euro i løpet av det neste året.

«Vi er optimistisk på de underliggende trendene i selskapet inn i 2021 og fremover, likevel møter vi økt usikkerhet rundt anslagene mot tidligere år på grunn av at det er ukjent hvor lenge pandemiens påvirkning på bruker, abonnenter og inntektsvekst», skriver selskapet.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Spotify
  2. Resultatrushet

Flere artikler

  1. Netflix passerte 200 millioner betalende brukere for første gang

  2. Meglerhus: Netflix taper over 50 milliarder på kontodeling hvert år

  3. Twitter med liten skuffelse i fjerde kvartal – bommet på brukertall

  4. Mowi betaler utbytte tross milliardfall i fjerde kvartal

  5. Telenor vil investere mer og øker utbyttet til 12,6 milliarder