Det grønne skiftet

Kun 1 av 4 busser på Trondheims elektriske busslinje var elektriske

Trondheims linje 12 skulle fra august i fjor være helelektrisk, men den første måneden ble 10.528 av 13.620 avganger kjørt med en ikke-elektrisk buss.

Bussoperatøren Tide hadde oppstartsproblemer på en av de elektriske bussrutene i Trondheim.

Cornelius Poppe / NTB scanpix
  • NTB
Publisert:

Dermed ble bare 23 prosent av avgangene kjørt med en elbuss, viser tall fra bussoperatøren Tide som Adresseavisen har fått tilgang til.

Tide viser til at avvikene blant annet skyldes umoden miljøteknologi, forsinkede bussleveranser, for kort testperiode, ladeutfordringer og stramme rute- og ladetider.

Direktør Harald Storrønning i kollektivselskapet AtB sier til avisen at det er jobbet intenst for å levere flest mulig elektriske avganger.

– Det har vist seg mer krevende enn forventet tatt i betraktning at vi gjorde anbefalingene i 2016, og at innfasingen skulle gått lettere enn hva som ble erfaringen, skriver han i en epost til avisen.

Etter 18. oktober ble det meldt om færre avvik, og flere elbusser kjørte den elektriske ruten som planlagt. Mellom 1. januar og 12. april var elbussavgangene oppe i 87 prosent.

Les også

Oslo har vedtatt klimastrategi – skal være fri for fossilbiler innen ti år

Her kan du lese mer om

  1. Det grønne skiftet
  2. Buss
  3. Elbuss

Flere artikler

  1. Finansmuskler i klimakampen

  2. Fant flere regelbrudd under tilsyn på offshoreskip

  3. Vil ha grønn vekst etter coronakrisen: – Det Norge lever av, går ut på dato

  4. Annonsørinnhold

  5. Oslo har vedtatt klimastrategi – skal være fri for fossilbiler innen ti år

  6. Industrien håper på Erna-hjelp med liste over «gryteklare» prosjekter