«Hei, kanj du pass dæ litt!?!»

Møt roboten Transcar LTC 2. Den hverken skyter med laser eller flyr i verdensrommet. Derimot snakker den trøndersk og kjører medisiner på St. Olavs Hospital.

«FLØTT DÆ!» Med trøndersk stemme kommer AGV-roboten kjørende ut av forsyningssentralen på St. Olavs. Bak ser vi vognene robotene plukker opp, for å kjøre utstyr, medisiner eller mat ut til avdelingene.
  • Eric B. Utheim
Publisert:

«Pass dæ, robottralle på vei...»

Durende på korridorgulvet, med en nyttelast på 400 kilo - og en innspilt trøndersk stemme som ber folk flytte seg for å unngå kollisjon - kommer en av 21 roboter på St. Olavs for å levere sine varer.

Sykehusansatte på flere norske sykehus har fått forenklet sin hverdag de siste årene ved at elektroniske og rullende «medansatte» frakter forbruksartikler, tøy, medisiner, sterilt gods, mat og kjemikalier ut til klinikker og avdelinger.

POLETT: St. Olavs-ansatt Birgitt Jacobsen finner fram en preprogrammert polett som puttes på roboten. Denne synkroneres med stasjonen der AGV-roboten skal hente. Når roboten har hentet utstyret, drar den til adressen programmert i poletten.

Har lite sykefravær

Robotene, eller Automatic Guided Vehicle (automatisk guidet kjøretøy) som de egentlig heter, er sveitsisk produsert - og minsker behovet for hardt manuelt arbeid med å trille vogner rundt på sykehusene.

- AGV-robotene har bidratt til at vårt personale i dag kan utføre andre og mer utfordrende arbeidsoppgaver enn manuell intern transport, og leveransene har større presisjon og forutsigbarhet nå enn før, da alle AGV-transporter er satt inn i en fast transportplan, sier avdelingssjef for logistikk og forsyning på St. Olavs, Roar Sommer.

MED VOGN:Robotene kjører rundt og plukker opp ferdiglastede vogner med mat, medsiner eller utstyr - som de frakter til et angitt sted.

- Vi registrerer også at det er forbausende lite sykefravær blandt AGV-robotene, legger han spøkefullt til.

St. Olavs er et av flere store norske sykehus som har kjøpt inn slike roboter. De første sju kom i 2006, siden har ytterligere 14 blitt kjøpt inn ved sykehuset i Trondheim.

Tar heisen selv

- De er kjøpt inn for å automatisere og effektivisere forsyningslinjene på sykehuset, og dermed gi en bemannings- og kostnadsreduksjon, sier Mats Hobber, avdelingssjef for allmenn teknikk.

AGV-ene plukker opp ferdiglastede containere med utstyr i et forsyningsrom, og kjører de ut til preprogrammerte destinasjoner, hvor menneskehender laster ut håndklær, medisiner og annet robotene måtte frakte.

- Robotene henter traller som er ferdiglastet, forklarer Christina Yvonne Olsen, kommunikasjonsrådgiver på St. Olavs Hospital.

Se video av robotene på Ahus - laget av den tyske produsenten:

- De opererer på egen hånd, og tar også heisen selv. De setter fra seg trallene på angitte plasser på avdelinger og på forsyningssentralen. Kanskje kommer en annen robot og henter vognene der de setter dem fra seg.

Snakker trøndersk

FORSYNINGSSTASJON:Birgitt Jacobsen klargjør en tralle som en AGV-robot skal hente på forsyningslagret på St. Olavs, hvor robotene plukker opp ferdiglastede vogner.

Kjøreruten ligger i robotens minne. Sensorer og innspilte stemmer sørger for at pasienter og ansatte ikke blir påkjørt i gangene.

«Pass dæ, æ skifte retning»

«Pass dæ, no starte æ»

«Hei, kanj du pass dæ litt»

Advarslene på umiskjennelig trønderdialekt er spilt inn med både herre- og damestemmer.

Så vognene gjør også sitt for likestillingen...

Også Akershus universitetssykehus på Lørenskog har investert i roboter.

Ahus har brukt 35 millioner kroner på 22 AGV-kjøretøy og 23 ladestasjoner. Systemet ble tatt i bruk til aktiv transport i oktober 2008.

450 transporter hver dag

I FARTA:En AGV-robot uten last kjører gjennom gangene på St. Olavs.

- Det var på bakgrunn av mengden transporter og store avstander internt i sykehuset at et slikt system ble vurdert, sier fagansvarlig for automasjon ved Ahus, Stig Tore Ose.

- Vi har også en høydeforskjell mellom hovedbyggene slik at en manuell trilling av vogner ikke var realistisk. Alternativet ville vært tradisjonelle trucker kjørt av personell.

Ahus har cirka 750 vogner som robottransporteres rundt fra 175 henteposter på sykehuset.

Sykehuset forteller at det ble utført cirka 450 robottransporter hver eneste dag i januar som gikk.

TRANSPORT:En AGV-robot med last i gangene på St. Olavs. Robotene kan frakte 400 kilo.
Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Roboter tok over Stian Haugseths gamle jobb. Men han ble ikke arbeidsledig.

  2. Disse lagerarbeiderne har aldri fri

  3. Betalt innhold

    På innsiden av XXL-lageret: Slik skal de vinne mot Gjelsten og Sunde

  4. Han utvikler robotene som skal «ta over» jobbene våre

  5. Betalt innhold

    Her fant HA-presi­denten og båtflykt­ningen hver­andre