Slik endrer du hva Facebook tror du bryr deg om
Jo da, du kan påvirke de dustete annonsene som popper opp i nyhetsfeeden din.
I det siste har undertegnede begynt å få irriterende mange påminnere om at menn i 30 årsalderen har en lei vane for å miste hår (se hovedbildet).
Facebook lagrer som kjent en rekke opplysninger om deg, som brukes som lokkemat for annonsører som er villig til å betale dyrt for å bli så treffsikre som mulig.
Det mange ikke vet, er at du kan endre mange av disse opplysningene – og slik lure annonsørene (eller gjøre de enda mer treffsikre, om det mot formodning skulle friste deg).
Som Buzzfeed først omtalte, finnes det en egen liste over dine «annonsepreferanser».
Og ja da – du har preferanser når det kommer til reklame på Facebook, enten du vil eller ikke. Det har Facebook bestemt, og de har lagret preferansene for deg.
Dermed kan også preferansene fremstå temmelig snodige.
Facebook-gründeren gir sin støtte til muslimer
Slik sjekker du listen annonsørene bruker
Gå inn på Facebook på desktop. Først trykker du på den lille nedover-pilen helt øverst til høyre.
Da får du opp denne menyen:
Trykk på «Innstillinger». Da kommer du til en ny side hvor det står «Generelle kontoinnstillinger». Nederst i fanen til venstre ser du dette:
Trykk på «Annonser». Da kommer du hit:
På den nederste innstillingen, «Annonser basert på preferansene mine», trykker du på «Rediger» til høyre. Du må så bekrefte valget ved å klikke på den blå knappen som umiddelbart kommer frem under, hvor det står «Gå til annonsepreferanser».
Voilà! Nå er du inne på siden med «Dine annonsepreferanser». Her er dine angivelige interesser sortert under kategorier:
Ved å klikke på kategoriene får du opp de konkrete oppføringene som brukes av annonsørene. Ved å holde musepekeren over oppføringene og klikke på X-en til høyre, kan du fjerne dem.
E24s journalist – som ifølge Facebook har en brennende interesse for å høre om klinikker som utfører hårtransplantasjoner – bestemte seg for å sjekke hva som egentlig ligger og lurer bak «trening og velvære»:
Og ganske riktig: «Clinic» er visstnok helt grunnleggende for velværet til undertegnede.
Kjære Facebook:
Ikke nå lenger.