Derfor faller iPad-salget
Kundene skifter smarttelefon langt oftere enn nettbrett, viser en amerikansk undersøkelse.
Tirsdag meldte Apple om oppløftende tall for tredje kvartal, men salget av flaggskipet iPad daler.
I løpet av kvartalet falt salget med 9,2 prosent sammenlignet med i fjor, mens det andre flaggskipet iPhone steg med 13 prosent.
Tror Apple kutter ut hodetelefonpluggen
- Betydelig potensial
iPad-salget faller mest i USA og Europa, mens nettbrettene er på fremmarsj i Kina, der salget økte med 51 prosent.
- Vi føler fortsatt nettbrett er i sine tidlige dager, og det er fortsatt betydelig potensial som kan utvikle iPad, uttalte Tim Cook under en telefonkonferanse i forbindelse med resultatframleggelsen.
Flere IT-eksperter Marketwatch har vært i kontakt med, peker på at Apple er for trege til å fornye nettbrettene. Prisforskjellen gjør også at terskelen for å putte penger i en ny iPad er langt høyere enn for iPhone. I USA koster siste utgave av iPad dobbelt så mye som iPhone.
Dette bekrefter en fersk forbrukerundersøkelse blant amerikanere som har kjøpt Apple-produkter. De spurte oppga at de i snitt bytter ut iPhone til en nyere utgave annenhvert år, mens de brukte opptil fire år på å bytte ut iPaden, ifølge Consumer Intelligence Research Partners.
De oppga også at familiemedlemmer var mer tilbøyelige til å overta den brukte iPaden, sammenlignet med når telefonen ble byttet ut. Det betyr at færre nye iPad-kunder blant annet skyldes gjenbruk av gamle iPader.
- Ikke prøv å bli som Silicon Valley, Norge
- Bytter ikke ut
Flere peker også på at det gir Apple-kundene lite at kamerafunksjonen til den nyeste iPaden er oppgradert, når de også har den ferskeste iPhone-telefonen med lik kvalitetsmessig bildefunksjon.
- Et nettbrett er ikke noe man bytter ut idet en ny utgave er ute, når man allerede har de ferskeste oppdateringene på smarttelefonen, sier analytiker Neil Mawston i Strategy Analytics.
Hvis iPad-tallene skal løftes må de nye nettbrettene kommer med unike funksjoner.
- iPad-forbedringer klarer foreløpig ikke å fascinere kundene på samme måte som iPhone, sier Frank Gillett, analytiker i Forrester Research.
I tillegg er smarttelefonen mer praktisk å ta med seg overalt. Da er iPhone mer utsatt for skade og uhell noe som gjør at telefonen oftere må byttes ut.
Titusenvis av nordmenn kjøper teknoarmbånd
Samsung tar innpå
iPad har fortsatt den største markedsandelen i nettbrettmarkedet, men konkurrentene utgjør en stadig større trussel.
I årets første kvartal falt iPad-salget globalt med 16 prosent til 16,4 millioner enheter, mens nettbrettene til rivalen Samsung hadde en salgsvekst på 32 prosent til 11,2 millioner solgte enheter.
- Samsung begynner å få fart i salget fordi selskapet kjører samme strategi som med smarttelefonen. De selger mange modeller i forskjellige størrelser og prisklasser, sier ansvarlig redaktør i bransjenettstedet LaptopMag.com, Mark Spoonauer, til Marketwatch.
Les også: