Bank-kunder rammet: Bank-ID på mobil virket ikke

Telenor-kunder med Bank-ID på mobil fikk ikke tilgang til nettbanken sin.

BLE MØTT AV FEILMELDING: Telenor-kunder fikk ikke tilgang med Bank-ID på mobil.

Foto: Skjermdump fra DNBs nettbank
Publisert:,

Oppdatering klokken 11.55: BankID Norge melder at Feilen som rammet Telenor-kunder med BankID på mobil er rettet. Det skjedde klokken 10.45.

Torsdag formiddag meldte E24:

Tekniske problemer gjør at blant annet DNBs kunder blir møtt av en feilmelding, når de prøver å logge inn i nettbanken med Bank-ID på mobil.

Kommunikasjonsrådgiver Marit Giske i DNB forteller at Bank-ID på mobil har vært nede siden klokken 09.21, når E24 ringer.

– Vi må bare beklage overfor våre kunder at dette ikke fungerer akkurat nå. Så håper vi at feilen blir rettet så snart som mulig, sier Giske til E24.

nettsidene til BankID Norge meldes følgende:
«BankID på mobil (Telenor) er for tiden ustabil. Vi beklager problemer som måtte oppstå i denne forbindelse.»

Kommunikasjonssjef i BankID Norge, Hege Steinsland, beklager at tjenesten ikke virker nå. Samtidig peker hun på at dette har sammenheng med de problemer som Telenor-kunder opplevde også i går fra klokken 14.20 og litt utpå kvelden.

– Det skyldes problemer internt i Telenors systemer, sier Steinsland til E24.

1 million bank-kunder har BankID på mobil

Det er snart 1 million bank-kunder som bruker BankID på mobil, og mange av disse er Telenor-kunder.

– Denne tjenesten skal fungere. Nå jobbes det videre med å finne rotårsaken til problemet for å løse det. Jeg håper vi får en god nyhet fra Telenor om ikke lenge, sier Steinsland.

Hun legger til:

– Inntil videre må Telenor-kunder benytte BankID med kodebrikke, i den grad de har den med seg. Eller smøre seg med tålmodighet, sier Steinsland.

Informasjonssjef Tormod Sandstø i Telenor Norge opplyser at feilen i går kveld ble meldt OK klokken 20.00.

Han sier at det er sannsynlig at problemene i dag har sammenheng med gårsdagens problemer.

– Vi jobber på spreng for å løse problemene som kundene i vårt nett opplever, sier Sandstø til E24.

Telenor har like før klokken 11.30 ikke noe estimat på når problemene forventes å være løst.

Her kan du lese mer om