Sportslig bajasbil

Endelig har Peugeot funnet noe som minner om den legendariske 205 GTI. 207 RC er en skikkelig bajasbil med en super motor.

MORTEN ABRHAMSEN
  • Morten Abrahamsen
Publisert:,

Små Peugeoter med frisk motor vil bli sammenliknet med den legendariske 205 GTI. Fabrikken må begynne å bli mektig lei det, men de kunne ha løst problemet med å lage noe som var i nærheten av den lille blikkboksen med den kvikke 130 hesters motoren. Det er over tjue år siden den ble introdusert, og siden den gikk ut av produksjon i 1993 har ingen av Peugeots forsøk funnet igjen den fandenivoldske kjøregleden man fant bak rattet i 205 GTIen.

Hvor for vites ikke. Men en ting er klart, 205en var ikke akkurat en bil man kunne kalle sikker ut i fra moderne sikkerhets krav. Den ville ikke hatt mye sjanse i en kollisjonstest, og når man tenker over det er det litt skummelt, for disse bilene var en god håndfull å ratte om man tok litt i. Her var man overlatt til liten vekt og masse krefter rett i forhjulene uten noen form for hjelp. Her er vel noe av grunnen til at det er sjeldent man finner noen til salgs i dag. Selvsagt er 207-modellen på et helt annet nivå når det gjelder sikkerhet. Noe som og har påført den lille bilen en betydelig vektøkning i forhold til sin forgjenger, sånn cirka 400 kilo, hvilket naturligvis har noe å si for kjøreegenskapene.

Kvikk

Tidligere i år kjørte vi en 207 GT, som ikke overbeviste. Den var kvikk, men ikke spesielt imponerende. I utgangspunktet er det den samme motoren i RC-utgaven, en 1,6 liters sak utviklet i samarbeid med BMW, men i RCen har den 24 hesters høyere effekt. Denne motoren på 174 hester er for øvrig den sammen man finner i Mini Cooper S, som er en strålende morsom bil å kjøre. Den er imponerende retningsstabil til å være så liten og sterk, og den innehar og et svært høyt finishnivå.

Morsom i svinger

Med andre ord er det ikke bare Peugeots egen slekt som er problemet for RCen, den er rett og slett direkte sammenliknbar med en annen og svært vellykket kompaktrakett.

RC-en er satt opp langt hardere enn GT modellen, på ujevn vei er det bare å holde på øredobbene, for det rister og slår så det holder. Det er rett og slett en temmelig hard kjøreopplevelse, og her er Peugeot på rett spor. For det er dette som har manglet tidligere, fandenivolskheten. Dette er nemlig en bil som man ikke kan slippe løs uten å bruke hodet, det er slett ikke bare å gulve gassen, for da spinner den så det holder (også med antispinn koblet inn), som fullstendig utelukker en slapp hånd på rattet. Skal man kjøre inspirert med denne bilen, må man følge skikkelig med. Og det er gøy. Den er særlig morsom på svingete vei, den kan holde imponerende høy hastighet gjennom krappe svinger uten at den virker det minste stresset.

Hot-hatch

Motoren gir bilen et lineært og kraftig drag hele veien, med en helt annen styrke enn det var i den litt mildere GT-versjonen. Det er helt klart mer enn bare hestekreftene som slår inn her, måten turboen blåser i gang motoren RCen er i en helt annen divisjon. Man kjenner det helt fra starten av, bilen hugger i gang om man ikke er helt på nett, og er det litt vått på veien kan man oppleve hjulspinn på de fleste girene.

Bilen er en skikkelig hot-hatch som britene kaller småbiler med stor motor og sportslige egenskaper.

Noen skjønnhetsfeil

En del av dette går på bekostning av komfort, for å si det mild, men sånn skal det være. Som nevnt er det knallharde dempere, lydisoleringen er ikke all verden, den sporer temmelig friskt og den er relativt enkel inni. Fokuset i RCen er helt klart teknikk og motor. På langtur er følelsen vel så mye at man har vært på tur i med en pinnestol, ikke noe sofapotet bil dette her.

Man sitter i skikkelig racingstoler, men det er noen skuffelser. Styringen er ikke helt til å bli klok på, det virker som den aldri er helt med. Lett og litt vimsete på lave hastigheter og når den har strammet seg til er det akkurat som den av og til trenger litt betenkningstid før den kommer med tilbakemeldinger. På strøken asfalt er ikke dette noe problem, men steder der underlaget har opplevd noen vintre er det verre. Der ønsker den å kompensere, uten at det helt virker som den klarer å bli enig med seg selv om hvordan dette skal gjøres. Dette kombinert med det harde oppsettet gjør at bilen framstår som noe nervøs på rufsete underlag. Heller ikke giret er royal street flush, det er for grøtete. At den har fem i stedet for seks trinn, som de fleste andre i denne klassen har, er ikke så farlig. Motoren sørger for at det er et godt skyv fra bunn til rødmerkingen, det kan godt hende det har noe å si om man skal kjøre virkelig fort, men det finner man ikke ut her til lands. Kløtsjen er også litt rar. På bilen vi prøvde var det vanskelig å finne noe balansepunkt, særlig fra stillestående, den hugger i på en måte som virker unødvendig.

Lovende arvtager

RC-en har, tross et par skjønnhetsfeil og en av de mest rotete og uelegante frontene på noen bil i dag, en stor dose moro å by på. Det har blitt en bajasbil, hvor høye turtall og litt svidd gummi er en del av kjøreopplevelsen. Den har en fot godt plantet i virkeligheten med sine (små) bakseter, bagasjeplass, tross alt ganske fornuftige pris ytelsene tatt i betraktning og et rolig bensinforbruk. Samtidig er det naturligvis en smule tullete å skaffe seg en bil som er direkte ukomfortabel på slitt asfalt og et formidabelt hjulspinnpotensial på våt, for å ikke snakke om snødekket vei. Men stamfar 205 GTI kan være ganske så stolt av etterkommeren når det gjelder kjøreegenskaper og moro.

Her kan du lese mer om

  1. Bil
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Hvis utseende ikke betyr noe

  2. PEUGEOT RCZ 2,0 HDI: Om du vil bli lagt merke til

  3. Rå motor - kjedelig design

  4. Annonsørinnhold

  5. Folkevogn med turbomotor

  6. Mamma mia - for et leketøy