Europas bilsalg: - Det ser dystert ut

September var den dårligste måneden for bilsalget i Europa på to år. Økonomiekspert tror ikke at det kommer til å snu med det første.

LAGES FOR MANGE: Et sviktende bilsalg i Europa gir overproduksjon. Her fra Opel-fabrikken i Rüsselsheim.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

For 12. måned på rad synker personbilsalget i Europa, og fallet på nær 11 prosent i september var det største på nesten to år.

Det viser ferske tall fra The European Manufacturers Association (ACEA), foreningen for europeiske bilprodusenter.

- Det ser dystert ut, og det er få økonomer som venter noe omslag i eurosonen med det første, det er ventet praktisk talt nullvekst i økonomien neste år, sier Olav Chen, senior porteføljeforvalter i Storebrand til E24.

For Italia er trenden svært negativ. Septembersalget var 25 prosent svakere enn i fjor, og over 20 prosent ned så langt i år.

Ille i Italia

- Fokuset er ofte på Spania for tiden, men den økonomiske utviklingen har nesten vært enda verre i Italia det siste året. I fjor var arbeidsledigheten på 8 prosent, nå er den nesten 11. Det er klart at nybilsalget lider av en såpass kraftig forverring.

Noe som er dramatisk for Fiat, som er svært avhengige av hjemmemarkedet. Fiat sitt salg i Europa har i forlengelsen av dette gått ned med 17 prosent i år.

IKKE OPTIMISTISK: Fondsforvalter i Storebrand Olav Chen tror ikke situasjonen i eurosonen kommer til å forandre seg med det første.

Så langt har Tyskland, som er Europas desidert største bilmarked, vært stabilt.

- De store, tyske luksusbilmerkene, som Audi, BMW og Mercedes-Benz har klart seg bedre, de har vært mer rettet mot eksport, i motsetning til mange av de andre bilmerkene som er avhengige av hjemmemarkedene, sier Chen.

Mer bilstoff på E24 BIL

Det som gjør de siste tallene fra ACEA ekstra dramatiske er at Tyskland, som så langt har vært stabilt når det gjelder salg av nye personbiler, også går ned.

I forhold til september 2011 ble det solgt 10 prosent færre biler i Tyskland i 2012.

- Det ut som bilsalget har stoppet litt opp i Tyskland også hvis man ser på antall nye bilregistreringer. Men eksport av motorkjøretøyer holder seg overraskende godt og bedre enn hva jeg hadde ventet.

Europas største bilmerke, Volkswagen, la nylig frem tall for tredje kvartal, som globalt sett økte, men de er samtidig bekymret for situasjonen i Europa.

Usikker situasjon

- Dagens usikre situasjon i eurosonen og de generelle markedsforholdene krever at vi må følge ekstra godt med, sa Christian Klingler, styremedlem i Volkswagens salgs- og markedsavdeling i en pressemelding da tallene ble lagt frem.

I Europa falt salget av Volkswagen personbiler med 14 prosent i september, mens det globalt økte med 6,5 prosent. De solgte 801.000 personbiler i september, hvorav 131.000 i Europa.

For Opel går det langt tråere. I år har de solgt 117.000 færre personbiler enn i fjor, en nedgang i prosent på 15 prosent.

ØSTOVER: De tyske bilmerkene klarer seg bra. De eksporterer store deler av produksjonen, og bygger biler over hele verden. Audi har blant annet fabrikker i Kina.

Olav Chen er usikker på hvorfor det tyske bilmarkedet stagnerer:

- Mulig Tyskland merker litt mer av krisen i Eurosonen, samtidig som utsiktene internasjonalt fortsatt er utfordrende og usikker. Bedringen i arbeidsledigheten har jo også stoppet litt opp, selv om den er på rekordlavt nivå i Tyskland.

Overproduksjon

Med et sviktende marked er overproduksjon et økende problem i Europa. Det er estimert at det i år kommer til å bli laget to millioner biler mer enn det er et marked til.

Presidenten i ACEA, Serigo Marchionne, som og er sjef for Fiat, har ønsket at bilprodusentene samlet skal skru ned produksjonen. Noe som har vist seg vanskelig.

- Det har møtt døve ører. Spesielt fra våre tyske kolleger, som ikke ser nødvendigheten, sa Marchionne tidligere i høst.

Det er beregnet at ekstrakostnaden av en altfor høy produksjon er 7,4 milliarder euro, vel 55 milliarder norske kroner.

Samtidig ble det denne uken kjent at Volvo om kort tid kommer til å gjennomføre en midlertidig stans i bilproduksjonen.

Noen klarer seg bra

I uke 44, fra 29. oktober til 2. november, vil det ikke bli produsert biler på fabrikken i Torslanda. Tiltaket gjøres på grunn av et varig fall i bilmarkedet, da hovedsakelig i Europa.

- Europa er hovedmarkedet for Volvo, og de vedvarende nedgangstidene påvirker naturligvis etterspørselen etter våre biler, var begrunnelsen Jan Gurander, administrerende direktør i Volvo Car Corporation, til produksjonsstansen.

Så langt i år har Volvo sitt salg falt med 12 prosent i Europa.

To merker skiller seg klart ut i den europeiske personbilsektoren, Kia og Land Rover, som har økt med henholdsvis 20 og 40 prosent i 2012. Verst har det gått med Alfa Romeo, som har en tilbakegang på 32 prosent, og Mitsubishi med minus 34 prosent.

Les også:

Bilkrisen sprer seg til Tyskland

Selger nye biler som brukte

Knallhard tysk bilkamp

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Bilsalget i Hellas halvert fra i fjor

  2. VW satser 368 mrd.på ny produksjon

  3. Europeisk bilindustri i krise:Klarer ikke å bli enige

  4. Fryktelige tall forEuropas bilindustri

  5. Bilsalget i Europa vokser for første gang siden 2007