Denne bilen blir 170.000 billigere

I forslaget til nytt statsbudsjett gjør endringene i effektavgiften at biler med stor motor blir billigere.

BUDSJETTVINNER: Bugatti Veyron 16.4 Super Sport har 1200 hestekrefter. Den får betydelig mindre avgift med den nye avgiftsforslaget, men den vil fortsatt koste ekstremt mye.
Publisert: Publisert:

- Det har aldri vært så billig å kjøpe sportsbil som det er nå, sier Olav Medhus, partner i Autostrada Sport til E24. De selger biler i det øvre prissjiktet og er blant annet spesialister på Ferrari.

- Når det gjelder Ferrari blir de mellom 50.000 og 90.000 kroner billigere sier Medhus.

Les også

Tidenes raskeste Ferrari presentert

Den kommende hyperbilen, Ferrari F12, med 740 hestekrefter, er den som får det største avgiftskuttet. Produksjonen av bilen begynner ved årsskiftet og Medhus venter at den første kommer til Norge i februar.

- Den kommer til å koste rundt 3,6 millioner kroner med de nye avgiftene.

Aller mest

BILLIGERE: Ferrari F12 kommer på markedet tidlig i 2013, den får 90.000 mindre i bilavgift fra nyttår.

Avgiften på hestekrefter blir lavere, mens den blir høyere på CO2- og NOx-utslipp. Dermed kan en bil med mye effekt, men et lavt forbruk, bli en god del rimeligere.

Likevel er det en helt annen type bil som hvor selve avgiften blir barbert med mest, i hvert fall teoretisk sett.

Mer bilstoff på E24 BIL

Buggati Veyron Super Sport har 1200 hestekrefter og er den raskeste bilen som lages. Ifølge Guiness World Records har bilen nådd en toppfart på 431 kilometer i timen, hurtigere enn noen annen serieprodusert bil. Den er for øvrig også en den raskeste fra null til hundre, med 2,5 sekunder.

Det er vanskelig å anslå hva denne bilen vil koste i Norge, ingen har registret en slik bil her, men den vil trolig havne på et sted mellom 15 og 20 millioner kroner.

På den positive siden, de nye bilavgiftene vil gjøre den rundt 170.000 kroner billigere.

- Riktige faktorer

- Jeg synes dreiningen bilavgiftene tar er riktig. De velger de faktorene som gjelder for miljøet, gjennom å fokusere mer på utslipp og mindre på effekt, sier Medhus.

Han sier at dagens Ferrarier knapt slipper ut mer CO2 enn en Toyota Avensis gjorde for få år siden. Dette bidrar og til at spreke sportsbiler ikke lenger har et stempel som en fy-bil, ifølge Medhus.

- Og så må man jo huske at folk som kjøper dyre biler uansett er store bidragsytere gjennom bilavgiftene. Det er positivt for samfunnet.

Et utvalg avgiftsvinnere:

Modell Avgiftskutt Dagens pris HK

Aston Martin V12 Vantage 45 979.- 2.753.000.- 517

Audi A6 Avant 3,0 TDI 25 906.- 900.800.- 313

Audi S8 58 422.- 1.799.900.- 520

BMW M5 67 091.- 1.812.000.- 560

BMW M550d xDrive 34 947.- 1.242.900.- 381

BMW X6M 54.234.- 2.450.400.- 555

Mercedes-Benz SLS AMG Cab 59 906.- 2.855.700.- 571

Mercedes-Benz CLS 63 AMG 60 461.- 1.915.600.- 525

Range Rover Sport 5,0 V8 43.436.- 1.999.900.- 510

Porsche 911 Carrera S 38.344.- 1.468.00.- 400

Kilder: Statsbudsjettet/OFV bildata

Les også:

De selger drømmebilene

Her er årets sprekeste bilnyheter

Publisert:
Gå til e24.no