Bilsalget i EUs kriseland øker kraftig
Bilsalget i mai vokste stødig i mai, men det er fortsatt en lang vei å gå.
Veksten i det europeiske bilsalget holdt seg ganske stabil i mai, med en vekst på 4,5 prosent over mai ifjor.
Det er marginalt lavere enn i april, da veksten over fjoråret lå på 4,6 prosent.
Det viser fersk statistikk fra ACEA, den europeiske foreningen for bilprodusenter.
Men prosentveksten skjuler ikke faktumet at bilsalget i absolutte tall er det nest laveste siden ACEA begynte å utarbeide statistikk for EUs 28 medlemsland i 2003.
I mai ble det solgt 1,09 millioner biler i EU, og siden nyttår har det blitt solgt 5,43 millioner.
Ifølge statistikken var det bare i Italia der bilsalget gikk ned, med et salgsfall på 3,8 prosent.
Den største veksten skjer nå i flere av EU-landene som ble hardest rammet av euro- og finanskrisene.
I Portugal er salget så langt i år hele 42 prosent over fjoråret, mens det i Spania er solgt 16,3 prosent flere biler. Kypriotene valfarter også til forhandlerne, for der har bilsalget økt med 16,4 prosent så langt i år.
I Irland er bilsalget hittil i år 24,1 prosent over fjoråret.
Mazda øker mest
Av de store bilprodusentene er det Mazda som har hatt den høyeste salgsveksten siden nyttår. Sammenlignet med perioden januar til mai ifjor, er salget hele 27,8 prosent.
Renault (opp 18,7 prosent), Ford (opp 8,8 prosent), Volvo (opp 11,8 prosent) og Nissan (opp 10 prosent) har også opplevd kraftige salgsøkninger.
Selv om Mazda har hatt den beste salgsveksten så langt i år, er det en annen japaner som hadde den kraftigste salgsveksten i mai. Det var nemlig Mitsubishi, som økte med hele 38,3 prosent.
Blant de produsentene med den mest skuffende salgsutviklingen så langt i år finner vi koreanske Hyundai (ned 1,7 prosent), Honda (ned 5,3 prosent) og General Motors med Opel (uendret).
Les flere bilsaker: