Velgerne velger bort Facebook

Mens lokalpolitikerne satser for fullt på sosiale medier, spiller aktivitet på Facebook og Twitter liten rolle for velgerne.

NEDPRIORITERES: Velgerne ønsker heller å finne partiinformasjon i tradisjonelle kanaler som tv og aviser. Det kommer frem i en ny undersøkelse.
  • NTB
Publisert: Publisert:

Ifølge en studie fra 2013 bruker folk heller TV og aviser når de skal skaffe seg informasjon i valgkampen, skriver Klassekampen.

– Det er en konflikt mellom hvor mye oppmerksomhet politikerne gir sosiale medier, og hvor lite viktige sosiale medier er for folk når det gjelder informasjon i valgkampen, sier Rune Karlsen, forsker ved Institutt for samfunnsforskning.

I undersøkelsen oppgis sosiale medier som den minst viktige informasjonskilden for folk. 72 prosent svarte at Facebook var uviktig som informasjonskanal i valgkampen, mens hele 90 prosent mente det samme om Twitter. Undersøkelsen er gjort i forbindelse med den store valgstudien som ble publisert forrige uke.

– Velgerne prioriterer fortsatt de tradisjonelle kanalene når de skal orientere seg om politiske saker og partier, og innhold fra TV og aviser spres også i sosiale medier, sier Karlsen.

Les også

Få nordmenn frykter roboter vil ta over jobbene

Les også

Internet Explorer er 20 år

Les også

Dette er Facebooks internett-drone

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Lokalpolitikere må knekke de sosial nettkode

  2. – Sosiale medier er dessverre ikke gratis, slik mange tror

  3. Flausene du ikke vil gjøre på sosiale medier

  4. Byttet side på grunn av Youtube-video

  5. 32 millioner Twitter-kontoer skal ha blitt hacket