Første Tesla Model 3 levert

I morges norsk tid ble første Tesla Model 3 levert under en direktesendt seremoni på Tesla-fabrikken i California.

ANSATTE: Her kjører en av de heldige Tesla-ansatte i sin splitter nye Tesla Model 3 under overleveringen ved Tesla-fabrikken.
  • Christian Gran Svenningsen
Publisert:

På arrangementet lørdag morgen norsk tid ble de første utgavene av Tesla Model 3 levert til noen få heldige. Tesla-sjefen selv, Elon Musk, sto selv for en presentasjon og det ble gitt øvrig informasjon til de som har reservert bilen på forhånd.

Alle de 30 som fikk utlevert en Modell 3 i dag, var Tesla-ansatte.

Over 250.000 mennesker betalte 1.000 dollar for å få en plass på reservasjonslisten allerede i de tre første dagene etter at bilprodusenten åpnet forhåndsbestillingen. I Norge måtte man ut med 10.000 kroner for å kunne notere seg på listen.

Tesla har varslet at de skal produsere 100 stykker Model 3 i august, 1.500 i september og 20.000 biler i desember.

Modellen har fått kallenavnet «Folke-Teslaen», og kommer til å koste rundt 35.000 dollar, i overkant av 290.000 kroner. Denne lave prisen gjør at dette blir den billigste av selskapets biler på markedet.

– Målet vårt har aldri vært å produsere dyre biler. Vi har endelig klart å produsere en rimelig elektrisk bil, noe det ikke har vært på markedet før nå, sa Musk i sin presentasjon.

Norge

Det er det amerikanske markedet som får bilen servert først, men når den kommer til Norge er enda ikke bekreftet.

Før overleveringen kan heller ikke Tesla Norge bekrefte når de første norske kundene vil kunne kjøre rundt i sin nye Tesla Model 3. De sier i en e-post til VG at de kun kan henvise til det som står på deres hjemmesider, hvor det ikke er mye informasjon å hente.

Anslått levering for nye reservasjoner er i midten av 2018 eller senere.

Kamp om rekkevidden

Ikke bare vil den nye modellen være en billigere og enklere versjon, men den vil også kunne kjøre lengre per ladning enn noen av sine konkurrenter. På sine hjemmesider opplyser de at Model 3 vil kunne kjøre 345 kilometer per ladning, noe som slår Volkswagen E-Golf med sine 150–300 kilometer og BMW i3 som kan nå rundt 230 kilometer.

For å måle rekkevidden på batteriene benytter man EPA (Environmental Protection Agency)-standarden i USA, og NEDC (New European Driving Cycle) i Europa.

En tommelfingerregel er at reell rekkevidde for mange elbiler er 70 prosent av NEDC-rekkevidden, skriver Teknisk Ukeblad. Felles for begge målemetodene er at de gir høyere tall enn faktisk rekkevidde.

En annen kommende elbil kan derimot Model 3 ikke måle seg med når det gjelder rekkevidde per ladning. Mange venter også på levering av Opel Ampera-E, som kan skilte med 380 kilometer (målt med EPA). I USA leveres samme bil, bare under Chevrolet-navnet, og kalles «Bolt». Når den første vil bli levert her til lands er enda ikke bekreftet, men skal være planlagt å komme i løpet av 2018.

Musk og Tesla bekreftet at batteriet i Model 3 vil komme i to versjoner. Det vil være mulig å velge mellom standardbatteri og et langdistansebatteri, noe som selvsagt gir litt utslag i prisen.

Standard:

  • Startpris: 35.000 dollar
  • Rekkevidde: 345 kilometer (EPA)
  • Hurtiglading: 210 kilometer på 30 minutter
  • 0-100 kilometer i timen: 5,6 sekunder

Langdistanse:

  • Pris: 44.000 dollar
  • Rekkevidde: 498 kilometer
  • Hurtiglading: 273 kilometer på 30 minutter (Samme som Model S)
  • 0-100 kilometer i timen: 5,1 sekunder
TUSENER: Her ser man hvordan det så ut under overleveringen, hvor tusener var invitert.
Les også

Verdens første Tesla Model 3 har rullet ut av fabrikken

Les også

Fall i nyregistrerte Tesla-biler i USA

Les også

Musk: De første kundene får Model 3 denne måneden

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Tesla Motors
  2. Elon Musk
  3. Bil

Flere artikler

  1. Norske Bjørn testet Folke-Teslaen i California: Varsler nytt rekordforsøk

  2. Her er Tesla Model 3 i Norge

  3. Musk: De første kundene får Model 3 denne måneden

  4. Musk varslet Model Y-nyheter med småfrekk dans

  5. Tesla lover billigere batteri og økt rekkevidde