Knallhard kabriolet

Mini Roadster ser superkul ut, men har seriøse komfortproblemer.

KABRIOLETVÆR: På dager som dette må taket av, ellers blir det ikke mye toppløskjøring i Norge.

Morten Abrahamsen
Publisert:

NOK EN MINI: Mini-familien begynner å bli innholdsrik. Roadster er det sjette skuddet på stammen.

Morten Abrahamsen

TALLET ER TO: Selvsagt er det to seter i en bil som heter Roadster. Kabrioleten folder seg ned bak setene. Mens den i Cabrio-modellen blir liggende på hekken av bilen.

Morten Abrahamsen

KUL: Mini Roadster ser kul ut. Det er naturligvis en livsstilsbil, og da er det viktig.

Morten Abrahamse

COOPER S: Modellen her er Cooper S. Man kan få den som Cooper med 122 hester, det er den billigste, til 258.000. Dyrest er John Cooper Works versjonen med 211, den koster 463.000. Dieselversjonen SD kommer i to utgaver, med 136 eller 143 hester, til henholdsvis 292.000 og 296.000.

Morten Abrahamsen

POP-UP: Som på Coupé-modellen spretter det opp en liten vinge på bagasjelokket når man passerer 80 kilometer i timen. Roadster koster drøyt 20.000 kroner mer enn Coupé.

Morten Abrahamsen

HATTEN PÅ: Bilen fungerer fint visuelt. også med taket på.

Morten Abrahamsen

LITE SIKT: Men kabrioleten spiser det meste av sikten. Hva som skjer bak og på siden av bilen er i det uvisse.

Morten Abrahamsen

Skulle man gjort en remake av Trond Kirkevaags klassiske milkshake/reklame, der han hamrer ned en trapp på sykkel for å riste drikken på 20 sekunder, ville man i dag brukt en Mini Roadster.

Jeg kan ikke erindre og ha kjørt en bil som er så utilgivelig hard. På litt ujevn asfalt så rister denne bilen så mye at det nesten er imponerende. Her er det bare å legge løsvippene hjemme, de vil flagre av før du er i andre gir.

Flere kabrioleter

Noen komfortbil er altså ikke en Mini Roadster. Nå er egentlig ingen Mini-modeller spesielt gode på akkurat det, men her er det tatt til ett nytt nivå.

Test av Mini Coupé John Cooper Works

En annen ting som er besynderlig, er at de i det hele tatt lager denne kabrioleten, for de har jo en fra før av i sortimentet.

Dette gir noe mer mening når man ser den. For roadster-modellen ser kul ut. Der dens nære søsken, Coupé, ser smårar ut, kler disse toseteres Miniene det takløse.

Den vanlige Minien i kabrioletutførelse blir med sine bakseter og en pølse av en nedfoldet kabriolet på bakerste rad aldri noe visuell suksess.

Trekksensitiv

Det er vel heller ikke noen ubetinget vinner å kjøre på en lengre tur med noen i baksetet på en slik bil. De bør i hvert fall ikke være trekksensitive.

Som med Coupé-modellen har den en lavere frontrute og taklinjen er et par centimeter under den man finner i en Mini Cabrio.

Selv med taket på ser Roadster-modellen bra ut. En ytterligere bonus er at den ikke har Coupé-utgavens besynderlige takform.

Mer bilstoff på E24 BIL

Selve taket er av den svært simple sorten, hvor man ser rammen innvendig. På modellen vi prøvde måtte prosessen med å ta det av eller på gjøres manuelt. Lydmessig demper den ikke stort. Så det er rikelig med støy i kupeen.

Med taket på er det og svært begrenset sikt bakover. Dødvinkelen er enorm og bakvinduet mikroskopisk.

Lite fornuft

FIN FORM: Der Roadster-modellens nære slektning Coupé ser snodig ut, er dette rent og pent.

Morten Abrahamsen

Små kabrioleter kjøpes neppe fordi de er fornuftige, her er det signaleffekten som er viktig.

Dette er biler for folk som ønsker å sitte eksponert bak rattet med sol i panna og lar dette går foran fornuften. Men med så mange mangler i komfortsonen er jeg litt usikker på Mini Roadster.

Den er riktignok veldig morsom å kjøre så lenge asfalten er av bra standard, og bilen her har den suverene 1,6 literen på 184 hestekrefter.

Det gir mye moro, men den ytterligere oppstivingen bak, i forhold til Coupé-modellen, gir den et så kanonstivt oppsett at den blir litt vrien når veikvaliteten er middels, og det er den jo både her og der i Norge.

Test av Mini Coupé Cooper S

HARDHAUS: En kort bil med knallhardt oppsett blir aldri noen drøm på veien.

Morten Abrahamsen

Prismessig legger Roadster seg 15.000 kroner under Cabrio-modellen til Mini. Mens det ellers i markedet ikke er så mange andre biler i samme sjanger.

En Audi TT Roadster med 160 hestekrefter koster 100.000 mer, mens den morsomste av alle små roadsterbiler, Mazda MX-5, med 160 hestekrefter starter på 405.000, 60.000 kroner mer enn Mini Roadster Cooper S.

Med hjertet

Rent utseende-messig er Mini i Roadster utførelse en liten, kompakt og artig bil. Noe som selvsagt er en stor fordel når det er en utpreget livsstilsbil, men det er litt for mye som taler i mot bilen.

Samtidig er dette en bil som kjøpes med hjertet, og en lommebok med pent innhold, noe som er sjarmerende. Men skulle man falle pladask for en Mini Roadster så vær forberedt på at komfort er noe man finner i andre biler.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Her kan du lese mer om