Volkswagen undersøker om ny motor inneholder jukseprogramvaren

Bilgiganten undersøker nå om nok en motortype inneholder programvaren som omgår utslippstester.

SJEKKER MOTORER: Motoren har internkoden EA 288, det er ennå ikke kjent hvilke biler det sitter i.

Stefan Wermuth
Publisert:,

Volkswagen har torsdag annonsert at de nå undersøker om tidlige versjoner av motortypen EA 288 inneholder programvaren som gjorde det mulig å omgå offentlige utslippstester.

Det melder Reuters og Automotive News.

EA 288 motoren er en annen motor enn den motortypen som til nå har vært rammet av skandalen, som er motoren kalt EA 189-motoren.

Volkswagen har innrømmet at jukseprogramvaren finnes i EA 189-motoren, som er solgt i 11 millioner biler globalt.

Les også

Salgsbrems for Volkswagen

Når det gjelder den nye EA 288, som man nå undersøker, så finnes den i flere versjoner.

I den nyere versjonen av motoren, som innfrir Euro 6-kravene, skal ikke programvaren finnes, sier Volkswagen ifølge nyhetsbyrået.

– Vi vet ingen ting om dette, sier Anita Svanes, informasjonssjef i Volkswagen, til E24.

De tyske transportmyndighetene KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) har hittil bare utelukket den nye Euro 6-versjonen av EA 288-motoren fra dieselskandalen.

Motorer fra 2012

– Andre versjoner av EA 288 undersøkes nå, skriver Volkswagen i uttalelsen, uten å gi flere detaljer.

Ifølge det tyske nyhetsbyrået DPA er det 2012-versjonen av EA 288-motoren Volkswagen nå undersøker.

– Vi sjekker ut dette akkurat nå, sier talsmannen som ikke er navngitt.

VW opplyser i en pressemelding torsdag kveld om at det ikke er noen EU5 eller E6-motorer av typen EA88 som er berørt i Europa.

Les også

Lanserte fremtidsplan i dag: Slik skal Volkswagen redde seg selv

Skandalen rundt Volkswagens dieseljuks sprakk for snart en måned siden. Der det viste seg at over 11 millioner biler fra Volkswagen-konsernet, laget mellom 2009 og 2015, har vært programmert til å slippe ut mindre NOx under testsyklusene som ligger til grunn for typegodkjenning og avgiftsbelastning.

I Norge fordeler motorene seg slik:

  • 77.580 Volkswagen
  • 27.649 Audi
  • 19.947 Skoda
  • 21.963 VW nyttekjøretøy
Les også

Her kan du sjekke om din bil er rammet av VW-jukset

Det er ventet at de berørte bilene vil bli innkalt til verksted fra januar neste år, hvor de så vil få ny programvare, og i noen tilfeller en ny del. Importøren i Norge har opprettet en egen side der man kan sjekke hvilke biler som er berørt. Den ligger her (ekstern lenke).

Bloomberg melder at 8,5 millioner av bilene befinner seg i Europa, og av disse trenger tre millioner en ny del i tillegg til programvarefiksen. Det siste skal dreie seg om 1,6 liters versjonen av motorene.

Les også

Volkswagen-importør ber om unnskyldning

Les også

Volkswagens sjef i Nord-Amerika sier opp før han starter

Les også

Slik skal Volkswagen redde seg selv

Her kan du lese mer om