Norge først ut i Europa: Er dette Opels «Tesla-killer»?

Med Ampera-e tror tyskerne de har løst det store problemet med elbiler utenfor premiumsegmentet.

HIT FØRST: Opel mener Norge er det beste landet å starte Europa-utrullingen av Ampera-e.

Foto: Opel
  • Karl Wig
Publisert: Publisert:

En grunn til å velge Tesla har lenge vært at andre elbilprodusenter har hengt etter på batteriteknologien: Bilene har rett og slett ikke kunnet kjøre langt nok før de må lades.

Sånt liker ikke hytteglade nordmenn.

Men Opel gjør nå et langt elbil-fremstøt med sin nye Ampera-e. Bilen, som er oppgitt med hele 500 kilometer rekkevidde, ble først avduket på Paris Motor Show i september 2016. I Nord-Amerika selges den under navnet Chevrolet Bolt.

– Naturlig å velge Norge

Europalansering har latt vente på seg, men når den omsider kommer for salg til neste år, blir Norge første land ut.

E24 får opplyst at de første kundene får bilene sine «våren 2017», uten at endelig dato er klar.

Les også

Toyota bekrefter at de skal lage elbiler

PR-sjef Stein Pettersen i Opel Norge kaller det «fantastisk», om ikke helt vilkårlig at Norge er første land ut i Europa:

– I de aller fleste land velges elbil av såkalte «first movers». Slik er det ikke her: I Norge er elbil et massemarked. Det er ingen andre land i Europa som har så mange elbiler som Norge. Og vi har en helt unik ifrastruktur for lading. Derfor var det naturlig for Opel å lansere i Norge først, sier han til E24.

FØRERMILJØET: Utstyrslisten er ikke klar, men Opel lover at den byr på mye snadder. Pris i Norge er ventet å bli rundt 300.000 kroner.

Foto: Opel

Tesla-killer?

De siste årene har topplistene over de mest solgt bilmodellene her til lands vært preget av elbiler og plug-in-hybrider. Tesla Model S har vært blant favorittene, selv om den plasserer seg i premiumsegmentet.

– Vi ser ikke på Tesla som en konkurrent. Både Model S og X er mye større biler, og mye, mye dyrere. Det er en annen bilklasse, sier Pettersen.

Men så var det rekkevidden, da – og her skal Opel være en direkte Tesla-utfordrer:

– Det betyr mye for folk, og har vært det største problemet med de fleste elbiler. Endelig blir rekkevidden som Tesla har kunnet levere til kundene som kan betale mye, tilgjengelig for folk flest, bedyrer Pettersen.

Rundt 300.000 kroner

Les også

Freder elbil-moms til 2020

«Folk flest» betyr en pris som legger seg i området rundt 300.000 kroner. Ampere-e vil da konkurrere i samme segment som blant annet BMW i3 – og etter hvert Tesla Model 3, som etter planen starter produksjon til neste år.

– Vi har allerede mange kunder som har skrevet kontrakt, selv om verken pris eller utstyrsliste er klar, sier Pettersen.

Bilen vil kun leveres i én batterikonfigurasjon. De 500 oppgitte kilometerne per lading er basert på den standardiserte NEDC-målemetoden.

Til sammenlikning er Nissan Leaf oppgitt til 250 kilometer, mens Volkswagen e-Golf og BMW i3 begge er oppgitt til 300 kilometer i de europeiske testene.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Elbil

Flere artikler

  1. Har du bestilt en slik? Her er to dårlige nyheter

  2. Første Tesla Model 3 levert

  3. – Vi selger ikke denne bilen med tap

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Med denne elbilen tar giganten opp kampen med Tesla

  6. Analysebyrå: Derfor uteblir elbilboomen i Europa