Denne modellen kan doble Land Rovers salg i Norge

Med Discovery Sport lanserer Land Rover en bil det lukrative familie-SUV segmentet.

BESTSELGER: Går det som importøren tror, blir dette merkets volummodell i Norge.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Onsdag slapp Land Rover for første gang fakta rundt deres nye modell Discovery Sport. Det er en helt ny bil, og de kaller den intet mindre enn «verdens mest allsidige premium-kompakt SUV».

Det norske Land Rover-importøren har da også store forventninger til modellen. De regner med å selge 600 biler det første året, noe som vil gi dem en dobling i salg. I 2013 ble det registrert 562 nye Land Rover i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken, året før 684.

Av disse var henholdsvis 11 og 20 Discovery, men dette er ikke en modell som skal erstatte den. Den nye utgaven vil legge seg i et nytt segment, dagens er stor, nær fem meter lang og 2,2 meter bred, og konkurrer mot andre SUVer i den største klassen. Den kommende versjonen skal være betydelig mindre. Importøren sier den vil gå inn i markedet mot Audi Q5, BMW X3 og Volvo XC60.

(saken fortsetter under bildet)

MINDRE: Discovery Sport skal ikke erstatte dagens Discovery-modell.

Med andre ord mot de litt forfinete familie-SUVene, og litt over Land Rovers egen Range Rover Evoque.

- Vår utfordring har vært å kombinere premium design med eksepsjonell allsidighet, de to egenskapene må være i harmoni, sier Gerry McGovern, designsjef i Land Rover, i en pressemelding.

Mer bilstoff på E24 BIL

Utvendig legger den seg på Land Rovers nye designlinje som man og finner på Range Rover og Range Rover Sport, hvilket betyr uttrykk som er mindre firkantet enn dagens Discovery.

Sjuseter

Innvendig kommer den med en 5+2 seteløsning, samtidig skal ikke fotavtrykket være noe større enn de kjøretøyene som trekkes frem som konkurrenter.

Den skal ha solide terrengegenskaper, med et hjuloppheng som er laget for store utslag, og bilen tåler vading på inntil 60 centimeter.

(saken fortsetter under bildet)

PREMIUM: Bilen skal konkurrere mot tilsvarende modeller fra BMW, Audi og Volvo, ifølge den norske importøren.

Sikkerhetsutstyret inneholder blant annet fotgjenger airbag, automatisk nødbrems, og karosseriet er laget i en blanding av forsterket stål og lettvekt aluminium.

Ved introduksjonen kan man velge mellom fire sylindrete diesel- og bensinmotorer. Dieselmotorene har 150 eller 190 hestekrefter, bensinmotoren 240 hestekrefter. Senere neste år kommer den med en ny dieselmotor som skal ha et utslipp på 119 gram CO2 per kilometer.

Den vil også bli tilgjengelig med tohjulstrekk noe etter lanseringen.

Bilen lanseres hos forhandlerne i Norge 28. februar.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Sporty slagstøvel

  2. En SUV for de elendige veiene

  3. Jaguar XE med en ideell motor

  4. De mest spennende bilnyhetene i 2016

  5. Volvo i gang med klassereisen